72% din tinerii din România își doresc să învețe mai mult decât ce le oferă școala

Conform unui studiu realizat de UP Generation în colaborare cu agenția de cercetare de piață MKOR, 72% din tinerii din România doresc să participe la programe de învățare care se bazează pe exemple practice, exerciții și scenarii reale de viață. Grupul de vârstă cuprins între 16 și 24 de ani exprimă interesul pentru programe educative ce diferă de curriculum-ul tradițional, dorind să-și descopere talentele și să fie pregătiți pentru succes.

UP Generation este singurul program de mentorat pentru tineri care îi ajută să își dezvolte abilitățile profesionale și de viață. Pregătirea pentru viața profesională și dezvoltarea personală sunt preocupări esențiale pentru tinerii din România, majoritatea (95%) identificând deja domeniile pe care doresc să le îmbunătățească. Printre preferințele lor se numără educația financiară (37%), vorbirea în public (36%) și marketingul și comunicarea (28%).

În plus, domenii precum leadership și management (25%) sau educația antreprenorială (22%) completează topul intereselor, reflectând interesul pentru aspecte mai orientate spre business. De asemenea, aproximativ un sfert dintre respondenți se arată atrași de tehnologie și inovație.

UP Generation
SURSA FOTO: UP Generation

Particularități demografice în preferințele de învățare

În funcție de caracteristicile demografice, există particularități semnificative, în special în ceea ce privește genul și etapa de viață a respondenților, reflectând nevoia de programe de învățare adaptate necesităților specifice. De exemplu, adolescenții manifestă o dorință puternică de a se exprima liber în public, în timp ce pentru studenți și tinerii care sunt deja în primul lor job, educația financiară devine o prioritate mai mare decât media generală.

În același timp, fetele sunt mai interesate de dezvoltarea empatiei și a inteligenței emoționale (24%), în contrast cu băieții care sunt mai atrași de domeniul tehnologic (30%), inclusiv inteligența artificială. De asemenea, vânzările și negocierea sunt preferate de băieți.

Aspirații și nevoi de dezvoltare: stabilitate financiară

Întrebați despre schimbările pe care și le-ar dori în viața lor pentru a se simți împliniți, 14% dintre tineri au menționat că își doresc stabilitate financiară, în timp ce 12% au exprimat interes pentru învățare și educație.

Un procent similar caută o transformare în viața lor profesională, fie că este vorba de găsirea unui nou loc de muncă sau schimbarea celui actual, creșterea veniturilor sau obținerea mai multei flexibilități.

Pentru 6% dintre tinerii chestionați, îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale, împreună cu consolidarea încrederii în sine, ar contribui la sentimentul de împlinire. Studiul realizat în mai 2024 indică și aprecierea tinerilor pentru accesul la mentori care să îi sprijine în dezvoltarea profesională și personală.

Cum pot fi aliniate abilitățile tinerilor la cerințele angajatorilor

„Din păcate, școala nu pregătește copiii și tinerii pentru viață, nici personal, nici profesional. Tinerii nu sunt învățați să gândească critic, cu propria minte, să formuleze întrebări, să caute informații, să găsească soluții și alternative la situațiile cu care se confruntă. Angajatorii își doresc oameni capabili să gândească independent, dar sistemul educațional nu dezvoltă aceste competențe.

Adolescenții și tinerii se simt debusolați și copleșiți pentru că nu reușesc să-și găsească o traiectorie în viață în acord cu aspirațiile și abilitățile lor. Orientarea educațională și vocațională este realizată superficial, fiind chiar inexistentă în multe contexte, iar unui consilier vocațional din școli îi revin în grijă prea mulți elevi (peste 1000).

Studiul pe care l-am realizat arată nevoia majoră și interesul tinerilor de a îmbunătăți abilități care nu le sunt predate nici la școală, nici la facultate, și mai ales abilități socio-umane esențiale în câmpul muncii, cum ar fi colaborarea, comunicarea, adaptabilitatea și gestionarea emoțiilor, reziliența. Abilitățile de viață sau mai degrabă lipsa lor ne împiedică în îndeplinirea potențialului, de cele mai multe ori.

Ne dorim să antrenăm viitorii antreprenori ai Generației Z pentru business și pentru viață, prin intermediul singurului program de mentorat din România de acest fel. Avem suficiente date despre ce vor tinerii, știm nevoile mediului de business, așa că șansele de a ne așeza cu toții pe aceeași pagină vin dintr-o cunoaștere profundă și aplicată cu mari șanse de aliniere”, declară Monica Florea, CEO și fondator UP Generation, antreprenor cu 25 de ani de experiență de business.

Monica Florea_CEO și fondator UP Generation (1)
Monica Florea (UP Generation)

Monica Florea a condus diverse companii de top din România, active în diverse industrii, unde a lucrat cu tineri și a observat lipsa de orientare practică și suportul necesar, în ciuda talentului și motivației acestora.

Dorind să aducă o schimbare și să sprijine tinerii, ea a decis să împărtășească experiența și expertiza acumulată. În toamna anului 2023, a lansat programul într-o formă pilot, iar în martie anul acesta, a fost inaugurat oficial UP Generation.

„Aceasta nu este prima cercetare pe care o realizăm în rândul reprezentanților Generației Z, iar datele ne confirmă și de această dată că tinerii își doresc să fie pregătiți mai bine pentru provocările reale ale vieții personale sau profesionale. Interesul lor pentru dezvoltare dincolo de ceea ce oferă școala ne bucură și ne dă speranță, mai ales că, la rândul nostru, ne căutăm constant colegi bine pregătiți.

Suntem încântați că am avut oportunitatea de a realiza acest studiu și că există un program precum UP Generation, care răspunde acestor nevoi critice. Personal, mă implic ori de câte ori este nevoie ca mentor, deoarece cred cu tărie în potențialul tinerilor și în importanța sprijinirii acestora pentru a-și atinge obiectivele”, a adăugat Cori Cimpoca, fondatoarea agenției de cercetare MKOR, antreprenor cu peste 15 ani de experiență de business și mentor în programele UP Generation.

3 niveluri de pregătire: pentru viață, carieră și business

Programul deja lansat antrenează abilități precum munca în echipă, comunicarea eficientă, gestionarea emoțiilor, gândirea critică, luarea deciziilor, mindset-ul și autocunoașterea. Viziunea acestui proiect transformator îi aparține Monicăi Florea, alături de o echipă formată din psihologi, psihopedagogi, traineri, antreprenori și profesioniști din diverse industrii, care au contribuit la configurarea sa pentru a răspunde nevoilor actuale și viitoare ale generației tinere, în contextul social și de business actual.

UP Generation este structurat pe trei niveluri distincte: Life Skills Pro, un program de mentorat dedicat tinerilor cu vârste între 16 și 25 de ani, Business Pro, adresat celor de peste 20 de ani pentru pregătirea în carieră și afaceri, și un program de mentorat pentru lansarea unui business personal pentru cei de peste 23 de ani, sub numele de Dezvolio. Acesta facilitează alegeri educaționale, vocaționale și de carieră care completează perspectivele de viață și profesionale ale participanților.

UP Generation a debutat cu Life Skills Pro, fiind singurul program de mentorat din România care îi dotează pe tineri cu abilitățile esențiale pentru viață. Primele module au demonstrat un impact profund, conform testimonialelor participanților: îmbunătățirea performanțelor personale și profesionale, dezvoltarea abilităților de comunicare, consolidarea încrederii în sine și în ideile proprii, gestionarea și recunoașterea emoțiilor. În continuare, proiectul urmărește să lanseze programe care să pregătească tinerii pentru a deveni antreprenori sau specialiști în domenii precum management, marketing, vânzări, HR și digitalizare.

Viziunea pe termen lung este ca UP Generation să devină un proiect național integrat în sistemul educațional și mediul de afaceri, având ca scop formarea a peste un milion de tineri în abilități de viață și carieră, oferindu-le perspective noi și sprijinindu-i în atingerea întregului lor potențial.

UP Generation
SURSA FOTO: UP Generation
UP Generation
SURSA FOTO: UP Generation