O analiză World Vision România arată o imagine pe care oamenii de la oraș nu și-o pot imagina. Potrivit analizei, unul din trei sate are zone în care semnalul de internet este slab, și în cel mai rău caz, inexistent.
În această perioadă, din ce în ce mai multe localități trec în scenarii care presupun susținerea cursurilor online, însă școala online este în continuare o utopie pentru elevii din mediul rural din România.
Conform unui studiu al World Vision România, 40% dintre copiii din mediul rural nu au participat la școala online în prima perioadă a pandemiei, iar explicațiile sunt multiple: pe lângă imposibilitatea pentru familiile din mediul rural cu un venit mic de a asigura un dispozitiv pentru toți copiii, pentru elevii de la sate apare şi provocarea unei conexiuni bune la Internet.
Peste 61% dintre cele 87 de comune din 6 județe în care activează World Vision România (Iași, Vaslui, Dolj, Ialomița, Vâlcea și Cluj) au în componență sate cu zone cu semnalul slab sau inexistent.
Astfel, din cele 313 de sate în care World Vision România derulează proiecte și sprijină copii din medii vulnerabile, peste 31% au zone cu semnalul slab, foarte slab și/sau inexistent: în 99 de sate din 313, utilizatorii au probleme cu semnalul. Practic, în 1 din 3 sate în care activăm există zone cu semnal slab sau inexistent, lucru care îi afectează direct pe elevii care fac eforturi să-şi continue studiile.
„Semnalul e tare prost pe aici. La școala online am mai participat, dar nu intens pentru că… semnalul. Dacă vreau să vorbesc la telefon trebuie să mă duc mai în deal, pe aici prin spatele casei, după ce trec de pădure”, povesteşte Georgiana (17 ani), din județul Vaslui.
Anamaria, o elevă de 16 ani din judeţul Cluj, povesteşte: „Ca să pot face ore online am stat mai mult pe la bunica, pe celălalt deal, unde am semnal mai bun la telefon. Cu învățatul m-am descurcat mai greu, în lipsa semnalului. Nu am putut să fiu prezentă tot timpul la ore. Sora mea are 9 ani, nu a făcut nicio oră online, doar lecțiile pe care le făcea cu mine sau mama.”
„A fost foarte grea perioada aceasta de pandemie pentru mine. Cu învățatul în mod special. Foarte greu pentru ca nu avem internet. Făceam temele noaptea. Eu nu am semnal aici, acasă. Uneori prind internet când stau afară, însă noaptea mai mult. Doar că deja e frig noaptea ca să mai pot sta afară. Când intru în casa nu merge”, spune Cristina (16 ani), elevă din Vaslui în cadrul programului „Vreau în clasa a noua”.
Semnalul există în jurul instituțiilor publice
Internetul nu lipseşte cu desăvârşire în mediul rural. În aproape toate satele și comunele există zone cu semnal la telefon și internet foarte bun, în general în jurul instituțiilor publice: primărie, școală. Însă cu cât de îndepărtezi de acestea, cu atât semnalul este mai slab.
Florentina are 17 ani. Ea locuieşte într-un sat din judeţul Vaslui şi povesteşte că trebuie să bată drum lung pentru a se conecta la Internet. „Școala online a fost dificilă pentru că nu am avut semnal și acces la internet foarte bun. Dar am încercat tot posibilul să îmi fac temele și să lucrez. De pe telefon mi-am făcut temele. Când ies la magazin, am semnal pe stradă. Cât mergeam până la magazin, intram pe platforma școlii, vedeam temele și făceam capturi de ecran. Și acasă le rezolvam și apoi ieșeam iar în drum ca să le trimit.”
Schimbarea se poate face
„La World Vision sprijinim elevii din mediul rural pentru a-şi putea continua studiile. Copiii au nevoie de ajutorul nostru, însă de ajutorul nostru…împreună. Nu putem face nimic singuri, facem întotdeauna echipă cu donatorii noștri. Și asigurarea unei conexiuni bune la Internet, și asigurarea dispozitivelor pentru școală online sunt realizabile doar cu ajutorul donatorilor individuali, intervențiilor companiilor private și implicării autorităților responsabile în domeniu.
Rezultatele de anul acesta ne arată că această echipă poate face lucruri extraordinare pentru copiii care au nevoie de noi și că doar printr-un efort comun putem să îi admirăm pe cei peste 1.400 de copii silitori, dar din familii vulnerabile, care au putut astfel să meargă la liceu. Peste 80% dintre ei au trecut cu succes examenul de bacalaureat și peste 260 au mers la facultate.
Dintre copiii de școală primară și gimnaziu susținuți cu o masă caldă la școală și ajutor la teme, 88% au rămas la școală, și-au continuat educația, luând în continuare calificative «Bine» și «Foarte bine» pentru efortul lor”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv al World Vision România.
Peste 4 mii de donații
World Vision România a donat din martie până în prezent peste 4.000 de tablete donate cu cartele SIM pentru Internet pentru copiii de la sate, a realizat webinarii pentru profesori pentru îmbunătățirea competențelor digitale, a făcut meditații online cu copiii, dar și consiliere psihologică cu copiii și adulții din proiecte. Educația digitală este o prioritate pentru World Vision România cu mult dinaintea pandemiei, toate proiectele educaționale ale fundației având această componentă.