STYLING In asteptarea francizelor si a saloanelor straine de lux, frizerii si coaforii incep sa invete chiar psihologie si limbi straine
O data pe luna, cam fiecare om merge la coafor sau la frizer. La moda este acum sa mergi saptamanal la un salon de infrumusetare. Afacerea a explodat in Romania, dar nu se poate dezvolta pe masura solicitarilor, pentru ca nu exista personal calificat. Asa
ca acum dau lovitura scolile de coafura.
Timp de multi ani, singurul furnizor de instruire era UCECOM, prin intermediul sistemului de ucenicie la locul de munca, beneficiare fiind, in exclusivitate, cooperativele “Igiena” din intreaga tara. “Dupa 1990, solicitarile de pregatire au venit atat din cadrul organizatiilor cooperatiste, cat si din partea firmelor de profil si a unor persoane particulare, care si-au deschis cabinete. In prezent, avem 12 unitati de invatamant ale cooperatiei mestesugaresti, raspandite in toata tara, constituite in Fundatia “Spiru Haret”. Potrivit noilor reglementari, scolarizarea in meserie a fost inlocuita cu termenul de calificare profesionala”, explica directorul general executiv Octavian Creci. Calificarea se poate obtine pe mai multe cai: prin scoala de arte si meserii (vechiul invatamant profesional), cu o durata de trei ani, in cadrul liceelor care asigura calificarea de coafor stilist, cu durata de doi ani, sau in cadrul cursurilor de un an, pentru calificarea de stilist, organizate prin scolile postliceale. Cea mai cautata forma de calificare o constituie insa cursurile din cadrul programelor de formare profesionala a adultilor, a caror durata variaza intre sase si 12 luni, in functie de nivelul de calificare dorit de cursanti.
Octavian Creci apreciaza ca, anual, absolva aceste programe peste 1.300 de adulti. Pe piata de instruire au aparut in ultimii ani tot mai multe centre de perfectionare autorizate de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor (CNFPA), specializate pe coafor sau coafor stilist. “Avem incontinuu inscrieri – confirma secretara de la scoala Christine Valmy. La fiecare doua luni, incepe o noua serie. Se inscriu de la tineri pana la persoane trecute de 40 de ani. De la someri la persoane cu studii superioare.” Motivatiile sunt diferite. Fie vor sa se angajeze si au nevoie de un certificat recunoscut oficial, fie vor sa practice pe cont propriu activitatea sau sa plece in strainatate. Diploma Valmy se bucura de oarecare recunoastere in SUA, unde trebuie date doar cateva examene de echivalare, aflam de la reprezentanta scolii. Dimensiunile scolilor nu sunt mari. De altfel, organizatorii nici nu vor multi cursanti intr-o clasa. “Avem doua clase cu cate douazeci de cursanti – aflam de la Constantin Ilie, directorul de la Blondi. Majoritatea sunt tineri. Unii sunt deja angajati si vin sa se specializeze in stilistica, pe noile tendinte.”
Sunt saloane de coafura care si-au deschis ulterior propriile scoli de formare. “In 1998, am deschis primul salon Vogue. Doi ani mai tarziu, am mai deschis un salon. Pe masura ce se dezvolta activitatea, am realizat ca avem mari probleme cu forta de munca. Aveam nevoie de personal mult mai bine calificat decat ceea ce se face in cadrul scolilor existente. Acestea nu au metode foarte bune si nu fac suficienta practica”, spune Narcis Ghetu, asociata salonului Vogue, considera ca termenul minim impus prin reglementarile de autorizare a programelor de catre CNFPA este insuficient pentru a dobandi competentele necesare in profesia de coafor. La Vogue School of Styles, invata doar 10-15 cursanti pe serie, dupa un program care include si psihologia, si studiul limbilor straine. “Am stabilit programa pornind de la nevoile noastre, se justifica Narcis Ghetu. Punem accent pe psihologie, pentru ca absolventii trebuie sa stie sa relationeze cu clientii, dar si intre ei si cu managementul. Cei care vor sa obtina performanta vin la salon, dupa program, si fac practica.” Pentru ca participantii au motivatii diferite, Narcis Ghetu a introdus, de anul trecut, un concurs pentru bursieri. “Cei care vor sa ramana sa lucreze la noi primesc burse integrale de scolarizare. Am descoperit ca in felul acesta ii putem selecta pe cei care sunt cu adevarat motivati sa munceasca si au talent.”
Psihologia blondei, predata la Academia de coafura
De curand, pe piata de pregatire in domeniul coafurii a intrat si firma L’Oreal, care a deschis, nici mai mult, nici mai putin, decat o academie. “Pregatirea este gratuita. Intra in pachetul produselor livrate clientilor nostri – explica Mariana Vama, managerul pe educatie de la Academia L’Oreal. Nimeni nu are voie sa utilizeze produsele noastre daca nu intra in acest program de pregatire.” Cursurile sunt pe trei niveluri: un curs de baza, de o singura zi, in care este descris “universul” L’Oreal. Un seminar de trei zile, intitulat “Cheia culorii” in care participantii invata de la anatomia firului de par pana la punerea unui diagnostic si procedee de colorare, cu efecte asupra diferitelor categorii de persoane, in functie de varsta sau de gama de culori folosite. In programul de instruire pentru nivelul doi, intitulat “Colorist expert”, cursantii invata cum sa combine sau sa schimbe culorile, iar in seminarul intitulat “O zi pentru blonde”, afla o parte dintre mecanismele interne de gandire ale clientei blonde. “Stilistul invata cum sa inteleaga nevoile unei astfel de persoane, dar si cum sa se comporte in asa fel incat sa poata propune solutiile care vor avantaja clienta blonda”, explica diplomatic Mariana Vama.
Academia L’Oreal pregateste un program de comunicare pe care-l va lansa in luna mai, pentru “avansati”. Cu alte cuvinte, un program pentru nivelul trei. Pentru profesionistii care lucreaza in saloanele de lux. Dar nu numai. “Vom dezbate tehnicile de comunicare cu clientii. Seminarul se bazeaza pe limbajul culorilor – ne dezvaluie Mariana Vama. Toti purtam patru culori dominante: rosu, albastru, verde si galben. La acest curs se va invata cum sa te porti cu o clienta in functie de culoarea care o caracterizeaza. Este culoarea personalitatii lor si este foarte importanta in constructia unei relatii pe termen lung.” Cursul de comunicare este important, in opinia interlocutoarei noastre, si pentru informatiile care ajuta la dezvoltarea afacerii si a identitatii, a numelui furnizorului de servicii.
Deja, locurile au inceput sa se ocupe, ceea ce demonstreaza interesul mare pentru perfectionarea in domeniul artei coafurii.
Emmanuel Justin, directorul general de la L’Oreal, apreciaza ca, in fiecare zi, in Romania, se deschid cateva noi saloane de coafura. Cu toate acestea, numarul lor nu acopera nevoile. “Sunt vreo 800 de saloane si 15.000 de stilisti, coafori si frizeri – aproximeaza Emmanuel Justin – ceea ce inseamna un salon la 10.000 de locuitori. In strainatate, sunt 1.000 de locuitori la un salon. Piata s-a diversificat foarte mult in ultimii ani. Au inceput sa vina stilisti din afara, care aduc cu ei tendintele de ultima ora in acest domeniu si in Romania.” In lume, sunt vreo 15 nume celebre in “haute coiffure”. Unul s-a stabilit de doi ani in Romania. Este Laurent Tourette. Optiunea lui spune foarte mult despre dinamica pietei romanesti si despre clientela care s-a format aici. Emmanuel Justin crede ca sunt cam un milion de coafori in toata lumea. Cele mai renumite saloane sunt insa in Anglia. Pe locul doi sunt cele din Franta, Italia si Spania, iar pe locul trei se situeaza Libanul. Japonia este o tara cu totul aparte. Acolo, profesia de coafor este considerata un privilegiu. Un studiu recent efectuat printre tinerii japonezi claseaza pe locul al doilea preferinta pentru specializarea in coafor. Prima optiune a japonezilor este dreptul.
Si in Romania au inceput sa apara staruri in coafura. Se anunta chiar intrarea noastra in marile concursuri internationale. Ceea ce inseamna o crestere nu numai cantitativa a pietei pe acest segment de specializare, ci si calitativa.
Viata In Romania este altceva In fiecare zi
De doi ani, stilistul Laurent Tourette, membru creator al Haute Coiffure, organizatia care lanseaza tendintele in coafura din Franta, a venit in Romania si este hotarat sa ramana aici. “Am calatorit prin toata lumea si am ramas aici cu speranta ca-mi voi schimba toata viata. Viata in Romania este altceva in fiecare zi. Aici, cand oamenii se hotarasc sa faca ceva, fac totul grandios, de la inceput.
Este o lume fascinanta!”
Laurent Tourette a deschis un salon de coafura, dar vrea sa deschida, luna viitoare, si o scoala speciala de coafura, unde spera sa transfere tot ce a invatat de-a lungul intregii sale vieti. “Mama mea are trei saloane de coafura la Bordeaux, unde o ajutam de cand eram mic, impreuna cu fratele meu. Ea nu a vrut sa ma fac coafor – povesteste Laurent Tourette – dar, dupa ce mi-am luat bacalaureatul m-am inscris la o scoala de coafura din Bordeaux. Am urmat apoi o alta, de doi ani, si am luat brevetul profesional de aptitudini. Fara acest brevet, nu poti deschide un salon de coafura in Franta. Apoi, mi-am luat si brevetul de “metrice”, care-mi permite si sa predau ceea ce stiu sa fac.”
Ideea de a deschide o scoala aici i-a venit dupa ce cativa oameni de afaceri au lansat saloane grandioase de coafura, dar afacerea nu a mers, pentru ca nu au avut oameni calificati la dispozitie. Impreuna cu patru mari stilisti, va pune pe picioare un sistem de pregatire similar celui din Franta. In pretul cursului va intra si o trusa speciala de ustensile, diferite de ceea ce exista la noi. Este sceptic in privinta recunoasterii internationale a diplomei, pentru ca stie cat de greu i-a fost lui sa obtina recunoasterea studiilor in Romania. “Sunt cateva scoli care fac astfel de declaratii legate de diplome, dar eu nu vreau asta. stiu insa sigur ca voi aduce Romania intre tarile membre Haute Coiffure. Din moment ce fac parte din cei zece coafori care lanseaza moda haute coiffure la Paris, si prietenii mei vad ca exista in Romania multi coafori de mare talent, nu vad de ce Romania nu ar putea intra, pe merit, in aceasta lume.”
Laurent Tourette anticipeaza ca, in curand, se vor deschide nenumarate scoli de coafura, pentru ca este cerere mare, dar si pentru ca, in curand,, vor veni in Romania marile lanturi de
saloane de coafura si se vor deschide foarte multe francize.
O cariera taiata cu foarfeca
Carmen stefan este eleva la Liceul Timpuri Noi. In paralel, urmeaza cursurile de coafor la una dintre scolile
UCECOM. S-a inscris pentru ca voia sa obtina o specializare. Alta decat cea de mecanic. “La inceput, nu mi-a placut. Nu stiam nici sa tin o perie in mana. Acum, mai am o luna pana la absolvire si ma gandesc sa ma inscriu la un program postliceal, pentru coafor stilist, pentru ca vreau sa invat cat mai mult.” Cand a inceput practica, primele care i-au intrat “pe mana” au fost mama si sora ei. Carmen recunoaste ca n-a fost o reusita tunsoarea pe care le-a
facut-o. I-a cam ciuntit si pe copiii de la un centru la care a mers toata grupa cu instructoarea, pentru a face practica. Acum, se gandeste sa se specializeze in strainatate si chiar sa mearga sa lucreze intr-un salon de coafura de renume.
O pasiune care da culoare vietii
Mariana Vama a iubit coaforul de cand se stie, motiv pentru care s-a inscris la o scoala de coafura si, la 19 ani, s-a angajat la un salon din Sinaia, ca ucenica. A avut un maestru bun, care avea relatii cu lumea coafurii din afara tarii, fapt care a ajutat-o sa se duca departe cu gandul. si cu fapta mai apoi, dupa 1990. “Am plecat cu fratele meu in Franta si am inceput sa lucrez cu o doamna care presta servicii de coafura la domiciliu. Am invatat o multime de lucruri noi, despre care nici nu auzisem in Romania. Am furat meseria.” Din cauza unor probleme familiare, dupa doi ani a fost nevoita sa se intoarca in Romania. Soarta a facut sa fie recomandata unui francez, care-si deschisese un salon de coafura in Bucuresti. La inceput, a facut naveta intre Bucuresti si Sinaia. In scurt timp, a ajuns sa faca naveta intre Bucuresti si Paris, pentru ca Mariana a fost recrutata de L’Oreal ca tehnician colorist. Are pasaportul plin de vize pentru plecarile permanente la specializare, la Paris. Cinci ani a umblat prin toata tara pentru a tine, la randul ei, cursurile pentru care a fost pregatita de francezi.
Acum, este director pe educatie. A format o echipa de formatori, cu care a pus bazele pregatirii prin intermediul Academiei L’Oreal, deschise recent si in Romania. Este pasionata de tot ce face. Cand vorbeste despre stagiile de pregatire din strainatate si despre ceea ce face aici, ochii i se lumineaza. Anul trecut, a avut ocazia sa participe la Business Forum-ul de la Cannes. “Nu-mi venea sa cred ca voi ajunge tocmai acolo! Dar n-am iesit aproape deloc in oras, pentru ca dupa ce terminam seminarul pentru formatori, ma duceam in spatele scenei, ca sa ajut stilistii sa faca culoarea. In noi era baza. Mai bine decat noi nu putea nimeni sa faca culorile!”
Acum, vrea sa-i invete pe cei haraziti pentru aceasta meserie cum sa devina staruri. Marile afaceri in domeniul coafurii sunt pe umerii a cateva nume. Printre ei, cu siguranta, va aparea, cat de curand, si numele unui roman.
Coaforul – stil de viata
Inainte de 1989, potrivit unor calcule legate de nevoile pentru anumite servicii ale populatiei, in fiecare cartier exista un anumit numar de magazine – de la alimentare, aprozare, pana la croitorii sau cizmarii. In cartierul in care locuiam, exista un singur coafor, care apartinea de cooperatia mestesugareasca si se chema, ca toate, de altfel, Igiena. Cu exceptia zilelor premergatoare marilor sarbatori ale anului – Pastele, Craciunul si Anul Nou – la orice ora din zi gaseai intotdeauna un frizer sau o coafeza pregatita sa “te ia de par”. Dupa 1990, numai pe strada pe care locuiam s-au deschis sase saloane de coafura. Fiecare cu alt nume, care de care mai strain sau mai trasnit, si cu alte oferte. Nu am numarat saloanele aparute in tot cartierul, dar cam aceeasi trebuie sa fie situatia peste tot. Ceea ce nu-mi explic este faptul ca desi a crescut atat de mult oferta, pentru a te putea tunde sau coafa, acum trebuie sa te programezi din timp. In numai cativa ani, ingrijirea parului a devenit, si in Romania, o moda.
La un salon de coafura mergi nu numai pentru a-ti aranja parul, ci pentru ca acolo merge toata lumea buna. De la copil, pana la bunica. Este extrem de interesant de urmarit psihologia si comportamentul clientelor saloanelor de coafura sau infrumusetare. Intr-o zi, am urmarit cu atentie dialogul dintre o fetita de sase – sapte ani, venita cu tatal sau, si coafeza. Era clienta obisnuita a salonului. Venea saptamanal pentru a-si aranja buclele. Plina de pretentii, precocea clienta facea sa se invarta imprejurul ei cateva coafeze stresate sa nu cumva sa iasa din gratiile tinerei dive. Dintr-un colt al salonului, tatal asista extaziat la conversatia dintre copila si personalul coaforului. A fost si pentru mine un moment de revelatie, asupra caruia am meditat rememorand fel si fel de situatii intalnite sau traite prin saloanele de coafura, infrumusetare sau cum s-or mai numi ele. si am gasit explicatia cresterii progresive a numarului si a ierarhizarii lor. Tot mai multe saloane fac parte din categoria de lux nu numai pentru calitatea serviciilor si gradul lor de sofisticare, ci si pentru relatia personalizata cu clientul. Asa se explica si aparitia programelor diferite de formare.