Nu putine sunt situatiile in care candidati cu pregatire modesta si fara competente deosebite reusesc sa obtina joburi de invidiat. Cum se explica succesul lor? In buna parte el se datoreaza felului in care se „vand” prin intermediul scrisorii de prezentare si CV-ului. Chemarea la interviu depinde, intr-o proportie semnificativa, de modalitatea in care candidatul a reusit sa-l impresioneze pe director sau pe patron prin prezentarea facuta pe o simpla foaie de hartie.
O epistola scurta,
dar eficienta
Scrisoarea de prezentare nu are un continut standard, ci se redacteaza de candidat ca expresie a interesului pentru ocuparea postului vacant. In general, ea trebuie adresata persoanei care se ocupa de angajari, dar, in lipsa unor informatii corecte asupra numelui si titlului acesteia, se poate trimite si direct la compartimentul de resurse umane sau la departamentul din care face parte postul vizat. Daca firma este mai mica si nu are astfel de structuri ierarhice de organizare, scrisoarea se expediaza direct in atentia directorului general sau a presedintelui.
Scrisoarea trebuie sa precizeze in primul rand postul vizat si sursa prin care a fost obtinuta informatia: anunt publicitar, cunostinte, prieteni, rude etc. In cazul cand ea este urmarea unui anunt publicitar prin care se solicita anumite detalii, candidatul trebuie sa raspunda pe scurt in scrisoarea care insoteste CV-ul. Daca solicitantul nu are informatii exacte despre un anumit post, el isi va exprima optiunea pentru un domeniu de activitate. In ambele cazuri este insa bine sa sublinieze zona/activitatea in care s-a remarcat sau a avut performante speciale.
In continuare, se exprima clar dorinta de a candida pentru postul vacant, aratand pe scurt motivele pentru care postul este interesant si cele pentru care ar dori sa paraseasca vechiul loc de munca. Mai trebuie, de asemenea, subliniata disponibilitatea pentru un interviu cu responsabilul de resurse umane, directorul sau o alta persoana desemnata de acesta, precum si faptul ca respectiva scrisoare de introducere este urmata de un CV.    

Unii specialisti recomanda ca acest prim document sa fie scris de mana. Poate pentru ca trasaturile grafologice specifice fiecarui individ, felul in care se face asezarea in pagina a textului sau alte elemente pot comunica lectorului anumite informatii despre personalitatea candidatului sau date care nu transpar nici macar la interviul direct.

Ion Popescu,
Str. Mare nr. 123, Bucuresti
Telefon: 092.456

Domnului Director de resurse umane
Compania Y, Bucuresti

Stimate domnule Xiang Zuo,

Va adresez aceasta scrisoare ca raspuns la anuntul pentru postul de contabil, publicat in Capital nr. 2, din 24 ianuarie 2000.
Calificarea pe care o cautati este foarte apropiata de aceea pe care o am eu: sunt absolvent al ASE, Facultatea contabilitate si am o experienta in domeniu de 4 ani.
Sunt atras de compania dvs. datorita atat reputatiei de care se bucura, cat si perspectivelor privind evolutia in cariera profesionala, data fiind corespondenta intre solicitarile dvs. si motivatiile personale. Am convingerea, dupa ce am studiat diferite companii, ca voi fi un competitor pe masura standardelor impuse de dvs., fapt pentru care as dori sa am ocazia de a discuta direct cu dvs. asupra experientei mele profesionale si a posibilitatilor de angajare. Anexez un curriculum vitae din care va puteti forma o prima impresie asupra calificarii si experientei mele. Pot fi gasit la telefonul indicat mai sus, de luni pana vineri, intre orele 8 si 10, dimineata.
10 februarie 2000.

Cu deosebita consideratie,
Ion Popescu