Scrisoarea a III-a a cabinetului Tăriceanu către Bruxelles

Deşi cea de-a treia variantă a taxei auto a fost trimisă la Bruxelles în urmă cu trei săptămâni, premierul Tăriceanu promite dezbateri publice şi consultări cu partidele pe marginea acesteia. În cursul acestor zile, reprezentanţii României se întâlnesc cu cei ai Comisiei Europene pentru a discuta noua propunere privind aşa-numita „taxă de poluare“ pentru autovehicule. „Am trimis la Bruxelles modul de gândire al acestei variante şi, după ce vom primi

Deşi cea de-a treia variantă a taxei auto a fost trimisă la Bruxelles în urmă cu trei săptămâni, premierul Tăriceanu promite dezbateri publice şi consultări cu partidele pe marginea acesteia.

În cursul acestor zile, reprezentanţii României se întâlnesc cu cei ai Comisiei Europene pentru a discuta noua propunere privind aşa-numita „taxă de poluare“ pentru autovehicule. „Am trimis la Bruxelles modul de gândire al acestei variante şi, după ce vom primi un răspuns, vom discuta cu partidele politice, iar ulterior se va adopta o ordonanţă de urgenţă“, a declarat pentru Capital Adrian Ciocănea, şeful Departamentului Afaceri Europene (DAE) din cadrul Guvernului. DAE este instituţia care ţine legătura cu Tribunalul de Primă Instanţă şi cu reprezentanţii Curţii Europene de Justiţie (CEJ). Se aşteaptă ca noua reglementare să intre în vigoare începând cu 1 iulie.

Cea de-a treia variantă a taxei ia în calcul nivelul emisiilor de CO2. Fiindcă doar maşinile Euro 4 şi Euro 5 au trecute în documentele de înmatriculare cantitatea exactă de emisii, pe acest segment se aşteaptă ca valoarea taxei să se reducă cu până la o treime faţă de grila avansată în luna ianuarie. „De exemplu, un autoturism Euro 4, cu o capacitate cilindrică până la 1.600 de cm3 va plăti o taxă de circa 350 de euro. Pentru un Logan, taxa va fi de aproximativ 380 de euro, conform ultimei grile“, susţine Ciocănea. Pentru celelalte maşini, care nu au trecut nivelul emisiilor în documentele de înmatriculare, se aplică vechiul calcul, în funcţie de catalizator, dar este posibil ca şi în cazul acestora valoarea taxei să se modifice.

Comisia Europeană a anunţat că, până în 2011, doreşte să scoată din circulaţie maşinile non-euro. De asemenea, Executivul de la Bruxelles şi-a manifestat intenţia de a unifica modul de colectare a taxei de drum şi a celei de combustibil.

Taxa învinsă definitiv în instanţă

În mod paradoxal, penultima variantă a taxei auto, în pofida denumirii de „taxă de mediu“, nu contribuia la reducerea poluării, întrucât stimula importul maşinilor second-hand pentru care se plătea o sumă mai mică decât în cazul autovehiculelor noi. Există însă şi un alt proiect care zace în sertarele Ministerului Finanţelor şi care urmează a fi coroborat cu taxa auto. Este vorba de introducerea unui impozit mai mare pentru maşinile vechi. „Au fost discuţii pentru creşterea impozitului pentru autoturismele foarte vechi“, a confirmat Adrian Ciocănea. Este însă puţin probabil ca acest impozit să fie introdus într-un an electoral.

Executivul de la Bruxelles a anunţat România, la sfârşitul anului trecut, că trece la următoarea etapă privind încălcarea dreptului comunitar în ceea ce priveşte taxa de înmatriculare a autovehiculelor. În cazul în care legislaţia naţională nu este armonizată cu cea comunitară, România ajunge la CEJ. Decizia Curţii de la Luxemburg este definitivă, iar statul care nu o respectă este obligat să plătească penalizări consistente. De exemplu, pentru că nu a respectat o decizie a CEJ, Franţa a trebuit să plătească penalizări de 58 de milioane de euro, la fiecare şase luni scurse de la data comunicării hotărârii. Dacă CEJ stabileşte că a fost încălcat dreptul comunitar, banii vor fi returnaţi plătitorilor.

Laszlo Kovacs, comisarul european pentru taxe şi uniune vamală, susţinea că măsura luată de Bucureşti reprezintă o discriminare în ceea ce priveşte autovehiculele second-hand importate pe teritoriul României din alte state membre. Kovacs a afirmat că niciun stat din cadrul UE nu trebuie să aplice produselor originare din alte state membre taxe mai mari decât cele care se aplică produselor naţionale similare. Cu alte cuvinte, toate maşinile înmatriculate în România şi aflate în circulaţie trebuie să plătească această taxă, indiferent de vechimea lor.

Conform lui Adrian Ciocănea, maşinile deja înmatricultate în ţară nu vor plăti taxa, ceea ce înseamnă că nici cea de-a treia variantă nu respectă legislaţia comunitară. De asemenea, taxa încalcă şi legislaţia naţională, nerespectând dreptul la proprietate, garantat de Constituţie.

Zilele trecute, arădeanul Ilie Iluna a devenit primul român care a învins taxa auto în instanţă, definitiv şi irevocabil. Curtea de Apel Timişoara a obligat statul să returneze suma aferentă taxei auto pe care a plă-
tit-o Iluna.

VALOARE

380 de euro reprezintă valoarea taxei pentru un autoturism Logan, după noua grilă, conform lui Adrian Ciocănea (foto), şeful Departamentului Afaceri Europene din cadrul Guvernului

Printr-un demers jurnalistic în care a angrenat numeroşi specialişti din domeniu, revista Capital a propus Guvernului, încă de la începutul acestei luni, ca formula de calcul a taxei auto să fie bazată pe emisiile de CO2. Zilele trecute, Executivul a anunţat că a optat pentru o taxă calculată pe acest principiu.