Scump, doamnă, scump, la bulgari era mai ieftin!

România este piaţa cu cea mai mare creştere a pre­ţu­rilor autovehiculelor din întreg spaţiul comunitar, conform ediţiei din acest an a „Car Price Report”, studiu elaborat de Comisia Europeană. Publicat anual începând cu 2007, „Car Price Report” indică diferenţele de preţuri ale aceluiaşi model de autoturism de la un stat la altul. Conform raportului, care compară circa 100 de modele, preţurile autoturismelor comercializate în România au crescut

România este piaţa cu cea mai mare creştere a pre­ţu­rilor autovehiculelor din întreg spaţiul comunitar, conform ediţiei din acest an a „Car Price Report”, studiu elaborat de Comisia Europeană.

Publicat anual începând cu 2007, „Car Price Report” indică diferenţele de preţuri ale aceluiaşi model de autoturism de la un stat la altul. Conform raportului, care compară circa 100 de modele, preţurile autoturismelor comercializate în România au crescut cu 10,5%, în condiţiile unei rate a inflaţiei de 6,8%. După ce ediţia anterioară a studiului menţiona că România a fost pe locul secund, după Bulgaria, în privinţa creşterii preţurilor, „Car Price Report 2009” demonstrează că am avansat pe primul loc, cu o scumpire efectivă de 3,7%. Asta în condiţiile în care toate celelelate ţări au înregistrat ieftiniri importante în ianuarie 2009 faţă de ianuarie 2008, cu excepţia Italiei (+0,9%).

Raportul CE ia în calcul atât preţurile fără taxe (CIP), cât şi cele cu taxe (TTI), însă, date fiind diferenţele majore ale sistemelor de taxare din statele europene, preţul de referinţă rămâne cel fără TVA.

Mai ieftin la vecini

Consultaţi de Capital în privinţa acestor diferenţe importante de preţ, mai mulţi importatori au considerat că raportul este irelevant pentru că nu ia în calcul preţurile finale plătite de cumpărători (cele cu discount).

Pe de altă parte, Linda Cain, ofiţerul de presă al comisarului european pentru concurenţă, a explicat, pentru Capital, că deşi raportul „este bazat pe preţurile de catalog, aşa cum au fost ele comunicate de producătorii de maşini, şi, prin definiţie, nu reflectă preţurile cu discount ale dealerilor, diferenţele de la o ţară la alta, indicate de preţurile de catalog, tind să reflecte şi diferenţele dintre preţurile finale”. Prin urmare, dacă un vehicul înregistrează o anumită diferenţă a preţului de catalog de la o ţară la alta, el va înregistra o diferenţă asemănătoare şi în cazul preţului final.

Revenind la concluziile raportului, se poate observa că, anul trecut, diferenţele dintre România şi statele vecine au atins, în unele cazuri, şi 30% (cazul Mini Cooper). De altfel, dintre cele 17 modele comparate de noi, în Bulgaria, zece erau mai ieftine, iar, în Ungaria, nu mai puţin de 14.

Şi, pentru că mulţi se întrebau cum pot reduce dealerii autohtoni atât de mult preţurile în acest an, fără a înregistra pierderi, iată, acum, avem una dintre explicaţii.

Diferenţele de la o ţară la alta, indicate de preţurile de catalog, tind să reflecte şi diferenţele dintre preţurile finale (cele la care dealerii au aplicat discounturi).
Linda Cain, ofiţer de presă al comisarului european pentru concurenţă, Neelie Kroes

Diferenţe majore de preţ

Deşi nu suntem o piaţă la fel de scumpă ca Germania sau Franţa, în multe cazuri preţul din România este mai mare decât cel din ţările luate ca referinţă de studiul CE (statele din zona euro în care aceste vehicule au cel mai mic preţ).