Pe 3 ianuarie, Guvernul României a prezentat Senatului un proiect de modificare și completare a Legii nr. 132/2017 referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudiciile cauzate terților în urma accidentelor de vehicule și tramvaie.

În prezent, proiectul de lege L1/2024 este în curs de examinare în comisiile Senatului. Acesta beneficiază deja de aviz favorabil din partea Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte și minorități, a Comisiei pentru transporturi și infrastructură, precum și a Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piața de capital.

Modificări privind sistemul bonus-malus

Prima propunere avansată de ASF vizează sistemul bonus-malus. Acesta este utilizat în prezent pentru a ajusta (cu o reducere de până la 80%) sau a majora (cu o creștere de până la 50%) prima de asigurare plătită de către client.

Conform Legii nr. 132/2017, bonus-malus este definit ca un sistem în care asiguratul este clasificat într-una din categoriile de bonus (ceea ce duce la scăderea primei de asigurare) sau într-una din categoriile de malus (ceea ce duce la creșterea primei de asigurare), în funcție de istoricul său de daune în perioada de referință.

trafic
Se anunţă schimbări majore pentru şoferii români / SURSA FOTO: Dreamstime

Propunerea instituției pentru proiectul de lege L1/2024 constă în definirea bonus/malus ca un sistem în care, în funcție de încadrarea în categoriile de bonus sau malus, se oferă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în baza criteriilor precum:

a) istoricul de daune plătite;

b) natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv daune morale, vătămări corporale sau decese;

c) conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv;

d) oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință conform prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la momentul încheierii contractului RCA;

e) nerespectarea obligației continue de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 zile;

f) contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente.

Criteriile pentru determinarea clasei bonus-malus

Prin urmare, criteriile care sunt luate în considerare pentru determinarea clasei bonus-malus includ:

  • natura și gravitatea prejudiciilor;
  • conducerea vehiculului sub influența alcoolului și/sau a substanțelor psihoactive;
  • furnizarea de informații inexacte sau incomplete cu rea credință la momentul încheierii poliței RCA – de exemplu, pentru a obține o primă mai mică, dacă există o pauză de cel puțin 30 de zile între polițele de asigurare RCA sau dacă asiguratul a fost sancționat cu amenzi în trafic.

Apare franșiza RCA

O altă modificare semnificativă propusă de ASF pentru proiectul de lege L1/2024 este introducerea unei franșize pentru asigurările RCA. Potrivit instituției, franșiza este definită ca o sumă fixă stabilită prin contractul RCA, pe care asiguratul este obligat să o achite în cazul unui eveniment asigurat, la solicitarea acestuia.

Limitele acestei franșize sunt stabilite de către asigurătorul RCA în funcție de capacitatea de plată a asiguratului. Acestea trebuie să fie plătite asigurătorului numai în cazul în care se produce un eveniment asigurat pentru care s-a acordat despăgubire. În situația unui eveniment, suma datorată ca franșiză nu poate depăși valoarea despăgubirii acordate de către asigurătorul RCA, chiar dacă franșiza convenită prin contract este mai mare decât această sumă. Asigurătorul RCA va emite polițe atât cu franșiză, cât și fără.

Potrivit ASF, introducerea franșizei în limita capacității de plată a asiguratului și aplicată în contractul RCA are ca scop reducerea primei de asigurare plătită de către asigurat la momentul încheierii contractului. Franșiza trebuie achitată asigurătorului numai după producerea unei daune și numai după ce asigurătorul a acordat despăgubire persoanei prejudiciate. Franșiza este inclusă în contract la cererea asiguratului.

Sistemul de franșiză este deja utilizat în calculul primelor de asigurare pentru polițele CASCO. De exemplu, în cazul în care un asigurat dorește să efectueze reparații și are o franșiză convenită în contract, va trebui să achite franșiza pentru a beneficia de servicii, chiar dacă primele de asigurare sunt plătite lunar, trimestrial sau anual.

Mai puține intervale de RCA

O altă propunere avansată de ASF în cadrul proiectului de lege L1/2024 privește perioada de încheiere a polițelor RCA. Conform legislației în vigoare, respectiv Legea nr. 132/2017, contractul RCA poate fi încheiat pentru o perioadă cuprinsă între o lună și 12 luni, în multiplu de o lună, în funcție de preferințele asiguratului.

Propunerea ASF este ca un contract RCA să poată fi încheiat doar pentru o perioadă de 3, 6 sau 12 luni.

Amenzi între 1.000 și 2.000 de lei pentru cei care nu încheie o asigurare RCA

politie, politisti, amenzi, trafic
Ce amenzi prevede proiectul de lege?  / SURSA FOTO: Dreamstime

Atât în prezent, cât și conform proiectului de lege L1/2024, proprietarii de autovehicule, fie persoane fizice sau juridice, care nu respectă obligația de a încheia o asigurare RCA sunt pasibili de amendă în cuantumul cuprins între 1000 și 2000 de lei, În plus, li se poate reține certificatul de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului care atestă încheierea asigurării.

ASF propune pentru proiectul de lege L1/2024 majorarea amenzilor și eliminarea prevederii referitoare la reținerea certificatului de înmatriculare. În locul acesteia, să se aplice sancțiunile stabilite de Poliția Rutieră conform legislației în vigoare.

Instituția propune, așadar, următoarele amenzi:

a) în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor – 2000 lei;

b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7000 lei;

c) în cazul vehiculelor de transport marfă sau cu altă destinație:

(i) având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5000 lei;

(ii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12 tone – 7000 lei; (

iii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15000 lei;

d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei.

În motivare, ASF subliniază că cuantumul amenzii are ca scop să responsabilizeze asigurații în respectarea obligației de a încheia asigurarea RCA, luând în considerare în același timp situațiile referitoare la daunele medii înregistrate la nivel de piață pentru diferite categorii de vehicule.

Potrivit propunerii instituției, conform competențelor și atribuțiilor legale stabilite de articolul 76 din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002, Poliția Română va fi responsabilă de constatarea și aplicarea sancțiunilor:

„Art. 76. – (1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepţia celor cu tracţiune animală, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii.

(2) Poliţia rutieră dispune măsura reţinerii certificatului de înmatriculare sau înregistrare şi retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare a vehiculelor neasigurate, aflate în trafic, eliberând dovadă fără drept de circulaţie.

(3) Dacă deţinătorul vehiculului nu face dovada asigurării acestuia, după 30 de zile de la data aplicării măsurii prevăzute la alin. (2), poliţia rutieră dispune radierea din evidenţă a vehiculului”.