Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) consideră că argumentele oferite de companiile petroliere pentru scumpirea constantă a combustibililor sunt neconvingătoare, fără nici o legătură cu costurile de producţie. Iar efectele pentru România sunt mai periculoase decât par la prima vedere.
Una dintre cele mai grave consecințe, care este şi mai greu de remarcat, este menţinerea dobânzilor mari la creditele aflate în ofertele băncilor din România.
Potrivit lui Cristian Pârvan, secretarul general al AOAR, majorarea inflaţiei în special din cauza scumpirii carburanţilor va oferi justificarea pentru ca Banca Naţională a României (BNR) să menţină ridicată în continuare dobanda de politică monetară, la nivelul de 6,25% pe an. Această menţinere are consecinţe conomice negative chiar şi pentru menţinerea unei creşteri economice firave în ultimul trimestru al acestui an şi în anul 2012, mai spune reprezentantul AOAR, într-un comunicat de presă.
Efortul de reducere a inflaţiei, datorită rezultatelor bune înregistrate de agricultură în vara acestui an, "va fi anihilat agresiv de escaladarea necontrolată a preţurilor la combustibili, gaze, energie şi alte preţuri administrate", spun reprezentanţii oamenilor de afaceri. Potrivit acestora, preţurile la carburanţi sunt stabilite "discreţionar" de companii ce deţin poziţii dominante sau de monopol pe piaţa românească.
Iar intervenţiile Consilului Concurenţei şi ale Guvernului sunt practic reduse la anunţuri publice aparent intransigente, dar care nu au niciun fel de urmări concrete, mai remarcă AOAR.
Soluţia: Supraimpozitarea profiturilor
AOAR consideră ca fiind periculoasă practica de a permite companiilor ce deţin poziţii de monopol sau poziţie dominantă pe piaţa energetică din România să aibă costuri bazate pe preţuri la nivel local, în paralel cu exercitarea unor presiuni incorecte privind aşa-zisa necesitate de aliniere a preţurilor la nivel internaţional.
Potrivit oficialilor AOAR, o măsură imediată, propusă de mai mulţi ani Guvernului, aceea de impozitare suplimentară a profiturilor volatile, ar permite atât temperarea obţinerii de câştiguri fără justificare economică reală, cât şi o creştere a veniturilor bugetare, ca urmare a exploatării monopoliste a resurselor naturale ale ţării.
Citiți și:
- Cel mai mare transportator: "Cum e posibil ca benzina să treacă de 6 lei pe litru, când în toată lumea petrolul se ieftineşte?"
- Efectul de turmă: După OMV, Petrom, Rompetrol și LukOil scumpesc masiv motorina
- Adevărul despre prețul benzinei
- Motivul pentru care s-a scumpit motorina masiv: E cererea prea mare