de petrol: embargoul petrolier de dupa razboiul Israeliano-arab din 1973 si revolutia iraniana din 1979. Acum, in ciuda situatiei incordate din Irak, nici un eveniment major, cu impact deosebit asupra regiunilor care furnizeaza cele mai mari cantitati de titei, nu a avut loc. Dar cererea foarte mare si, in primul rand, cresterea consumului din China au facut ca tarifele pentru petrol sa se majoreze cu peste 12 dolari/baril, comparativ cu cotatiile de acum un an. Numai de la inceputul anului 2004, majorarea este de 9 dolari/baril.Inclusiv in Romania, preturile la combustibil s-au majorat din cauza preturilor practicate pe piata internationala. Cresterea preturilor la benzina este de 2,8%, iar la motorina de 1,8%. Decizia de majorare a preturilor este determinata de ridicarea cotatiilor internationale la titei cu 21%, benzina 42% si motorina cu 26%. Cea mai mare crestere s-a inregistrat pe piata americana, unde titeiul de referinta a fost cotat saptamana trecuta cu 41,63 dolari/baril, ceea ce reprezinta maximul din ultimii 21 de ani. Cotatiile se mentin in continuare la valori ridicate, de peste 39 dolari/baril, in ciuda promisiunilor OPEC de a-si mari livrarile de titei pe piata. La ultima reuniune de la Viena nu s-a luat nici o decizie in acest sens, urmand ca in cursul lunii iunie sa se decida cresterea productiei tarilor membre OPEC.Analistii nu anticipeaza o ieftinire pentru petrol in perioada imediat urmatoare, cererea mondiala urmand sa se pastreze la valori apropiate de capacitatile actuale de productie. Agentia Internationala pentru Energie a Statelor Unite estimeaza capacitatea totala de productie la nivel mondial la 2,5 miliarde de barili pe zi, cea mai mare parte provenind din regiunea Golfului Persic. De asemenea, se anticipeaza ca, in acest an, consumul mondial sa fie in jur de doua milioane de barili pe zi, mai mare decat in 2003. Spre deosebire de crizele petroliere anterioare, care au fost provocate de limitarea exporturilor de petrol, existand insa rezerve mari pentru a satisface cererea, in prezent nu mai exista capacitati de productie suplimentare care sa furnizeze un surplus pe piata, in cazul in care tari importante, precum unele membre OPEC, se vad nevoite sa reduca livrarile. De fapt, chiar fara a se lua in calcul intreruperi accidentale de petrol, este practic imposibil ca cererea din ce in ce mai mare sa fie satisfacuta de capacitatile actuale.Conform legilor de piata, cererea majorata de produse energetice se va traduce prin cresterea productiei de petrol. In acelasi timp, consumul va avea tendinta de a se diminua, consumatorii straduindu-se sa gaseasca solutii mai economice din punct de vedere energetic. Numai ca aceste transformari cer timp; reducerea consumului de combustibil pentru autovehicule, de exemplu, se face pe masura inlocuirii vechilor masini cu unele mai economice.Majorarea capacitatilor de productie va lua si mai mult timp. Principalul argument consta in lentoarea cu care se descopera noi zacaminte de petrol, al caror volum nu este de natura a inlocui exploatatiile actuale aflate in declin. Relansarea economica la nivel global este pusa sub semnul intrebarii in cazul cand cotatiile la titei isi vor mentine cursul ascendent. Pentru SUA, o crestere a pretului cu 10 dolari pe baril echivaleaza cu o majorare a impozitelor si taxelor cu 70 miliarde de dolari si se reflecta in cresterea inflatiei. Ultima criza a petrolului, din 1979, a insemnat o scumpire a barilului de petrol la 60 dolari, luand in calcul efectul inflatiei. In ciuda preturilor foarte mari, tarile exportatoare de petrol, cu exceptia Arabiei Saudite, ezita sa isi mareasca productiile. In mod unilateral, Arabia Saudita a anuntat ca si-a marit cota de extractie cu 10%, de la 8,3 la 9,1 milioane barili/zi. Insa o decizie de crestere a productiei cu 2,5 milioane de barili/zi la nivelul intregii organizatii a fost amanata pana in luna iunie. Mai multe tari din cadrul organizatiei se opun deciziei de majorare a productiei, Libia aducand critici la adresa Arabiei Saudite care si-a majorat livrarile de petrol.