Scumpiri la biletele de tren, metrou şi RATB

Biletele de tren, de metrou şi cele RATB vor costa mai mult, companiile fiind nevoite să scumpească biletele din cauza creşterii preţului combustibililor cu 80 la sută comparativ cu toamna anului 2008, inflaţiei, majorării salariilor în cadrul companiilor şi devalorizării leului.

Potrivit scrisorii de intenţie a FMI, Fondul este de acord cu aceste majorări, care ar putea depăşi 40 la sută la RATB şi 10 la sută la Mertrorex şi CFR, majorările urmând să fie făcute până în vara acestui an.

Potrivit companiilor, procentele exacte nu pot fi încă anunţate cu exactitate deoarece procentele vor fi stabilite în conformitate cu actele normative şi condiţiile de la data exactă a ajustării.

Scumpirile ar putea să fie insoţite de disponibilizări, cel puţin la companiile de cale ferată. Transportul feroviar de marfă trebuie să ajungă să funcţioneze fără subvenţii, a declarat marţi, şeful misiunii FMI pentru România, Jeffrey Franks.

‘Nimeni nu doreşte falimentul transportului feroviar, ci funcţionarea eficientă a acestuia şi transportul de marfă trebuie să ajungă să funcţioneze fără subvenţii’, a spus Jeffrey Franks.

Aesta a subliniat că transportul feroviar există în toate ţările şi chiar atrage utilizatori de la transporturile rutiere.

‘CFR Călători ia subvenţia şi prestează servicii de proastă calitate, ceea ce trebuie să înceteze. Transportul feroviar de marfă funcţionează fără subvenţie în alte ţări şi asta vrem şi pentru România’, a precizat Jeffrey Franks.

În acest context, şeful misiunii FMI pentru România a subliniat că nu au fost stabilite cote de personal care trebuie disponibilizat şi că dezvoltarea unor sectoare din domeniul transporturilor ar putea atrage personalul care nu mai este necesar în alte sectoare.

‘Transportul feroviar este considerat mai eficient şi ar putea atrage utilizatori ai transporturilor rutiere’, a mai spus Jeffrey Franks.

Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat luni, la finalul discuţiilor cu FMI, că, fără restructurarea companiilor de cale ferată, disponibilizările nu vor duce la evitarea falimentului companiilor feroviare.

‘Nu suntem de acord doar cu restructurarea, pentru că în ultimii 20 ani sistemul feroviar a fost restructurat şi am ajuns la 50.000 salariaţi. Dacă restructurăm şi nu vom veni cu alte măsuri de redresare, probabil aceste societăţi vor intra în faliment. FMI este de acord cu restructurarea propusă de guvern şi cu privatizarea CFR Marfă. Noi nu suntem de acord, pentru ca e perioadă de criză şi nu credem că e oportun şi nu va aduce nimic pentru că probabil se va vinde pe un preţ foarte mic’, a spus Iulian Măntescu.

Acesta a precizat că circa 5.000 – 6.000 de salariaţi riscă să rămână fără loc de muncă în primăvara acestui an şi că sindicatele iau în calcul toate acţiunile pentru a împiedica noi disponibilizări.
SURSA: Agerpres