rand. Cresterea preturilor la utilitati, transport ori carburanti au ca scop astuparea gaurilor din buget, respectiv obtinerea unor profituri crescute.„Asa vrea Uniunea Europeana!“ sau „Asa ne-am angajat fata de Fondul Monetar International!“ Ne-am saturat deja de cate ori am auzit aceste fraze, folosite drept scuze aproape de fiecare data cand autoritatile ne anunta ca, incepand cu data X, se scumpesc energia electrica, gazele ori carburantii. Explicatia nu e totalmente
rand. Cresterea preturilor la utilitati, transport ori carburanti au ca scop astuparea gaurilor din buget, respectiv obtinerea unor profituri crescute.„Asa vrea Uniunea Europeana!“ sau „Asa ne-am angajat fata de Fondul Monetar International!“ Ne-am saturat deja de cate ori am auzit aceste fraze, folosite drept scuze aproape de fiecare data cand autoritatile ne anunta ca, incepand cu data X, se scumpesc energia electrica, gazele ori carburantii. Explicatia nu e totalmente falsa: printre angajamentele luate in fata UE se numara si introducerea unor accize la anumite produse si servicii sau cresterea nivelului celor deja existente, respectiv eliminarea unor subventii. Insa, in multe cazuri, nivelul minim impus de accizare a fost atins deja si oficialii nu par a avea de gand sa se opreasca. Consecinta o simtim cu totii in portofel: avem salarii romanesti, insa platim pentru benzina, de exemplu, la fel ca spaniolii ori austriecii si chiar mai mult decat grecii.In astfel de situatii, de vina nu este apropiata aderare la UE. Cei responsabili sunt de gasit in alta parte. FMI este, de obicei, cel care sugereaza drept solutie rapida si facila de sporire a veniturilor bugetare cresterea unor taxe ori renuntarea la niste subventii. Dar ceea ce e mai important e ca rezolvarile de acest gen au fost acceptate de toate guvernarile, indiferent de culoarea politica. Nu inainte ca oficialii damboviteni sa precizeze ca, daca n-ar fi vorba de constrangerile de la Bruxelles ori de la Washington, nu ar aproba in nici un caz astfel de masuri. Nici in aceasta vara Cabinetul Tariceanu nu pare dispus sa-si asume responsabilitatea si sa le explice oamenilor ce se intampla. Stirea seaca este ca, de la 1 iulie, se scumpesc din nou gazele naturale, energia electrica, energia termica si, mai nou, transportul pe calea ferata. De aceasta data, principala vina o poarta „obligatiile asumate prin acordul negociat cu FMI“. Dar nimeni nu pare sa se fi gandit ca o buna parte din obligatiile cu pricina ar putea fi respectate si prin cresterea gradului de colectare la bugetul statului ori prin reducerea risipei bugetare, acolo unde este cazul.S-a ajuns ca si greva ceferistilor sa fie utilizata drept scuza pentru scumpiri. „Cred ca in final va trebui, intr-un fel sau altul, sa spunem tuturor celor care sunt beneficiarii serviciilor de transport pe calea ferata ca va trebui majorate tarifele pentru a putea satisface cerintele grevistilor“, a declarat premierul Calin Popescu Tariceanu. Asta, desi noul director al CFR Calatori, Alexandru Noaptes, anunta, inca din luna martie, o iminenta scumpire a biletelor de tren. Consecintele sociale ale cresterilor de preturi sunt lesne de banuit. „Credem ca familiile cu venituri modeste si chiar cele cu venituri medii vor mai putea face fata cu greu unui nou val de scumpiri, avand in vedere ca, de ani de zile, tarifele se aliniaza la nivelul celor din UE, iar salariile si pensiile sunt mentinute la un nivel derizoriu“, se arata intr-un comunicat al Blocului National Sindical. Si firmele se vor resimti, mai ales cele care lucreaza la limita profitabilitatii, cum ar fi cele din industria textila, dupa cum a precizat Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronale din Industria Usoara (FEPAIUS).Nu numai statul vrea sa ne ia bani mai multi. Patronul Rompetrol Group, celebrul om de afaceri Dinu Patriciu, a reluat saptamana trecuta, in cadrul Forumului Energy, ideea ca pretul benzinei trebuie sa creasca in urmatoarea perioada din cauza cotatiei barilului de petrol pe piata internationala. „Pretul va fi de peste un euro si aceasta este valoarea la care trebuie sa va asteptati in urmatoarele luni“, a spus el. Asta, in ciuda faptului ca o parte importanta din carburantii comercializati in Romania provin din petrol mai ieftin, extras pe plan local sau importat din Rusia.
CE, CUM SI DE CE SE SCUMPESTE
• Gazele naturale se vor scumpi cu 10,2%. Astfel, consumatorii casnici vor achita 6.947.700 de lei pe 1.000 mc la Distrigaz Nord, respectiv 6.997.900 de lei pe 1.000 mc la Distrigaz Sud, iar cei industriali – 5.911.600 de lei pe 1.000 mc la Distrigaz Nord si 6.252.200 de lei la 1.000 mc la Distrigaz Sud. Preturile sunt fara TVA.
• La 1 aprilie, pretul gazelor naturale a fost majorat cu 20%, iar dupa eliminarea abonamentelor pretul a mai fost crescut cu inca trei procente.
• Si pretul gigacaloriei va creste de la 1 iulie cu noua procente, de la 896.000 de lei la 977.000 de lei. In toamna va fi aplicata o noua scumpire, care va duce tariful la 1.076.000 de lei. Per total, cresterea fata de toamna lui 2004 va fi de 20%, ca urmare a reducerii subventiei catre producatori.
• Energia electrica va fi mai scumpa, la randul ei, cu 5,2%, au anuntat autoritatile.
• Si biletele de tren se vor scumpi, cu maximum zece procente, spun surse din Ministerul Transporturilor. Ultima scumpire, cu 5,6%, a avut loc la 1 octombrie 2004.
• In ultimele luni, Dinu Patriciu a declarat de mai multe ori ca benzina va ajunge la peste un euro litrul. Principalii competitorii ai Rompetrol nu au comentat aceste afirmatii, asta probabil si pentru ca o astfel de varianta nu face decat sa le creasca profiturile.