Daca in 1995 s-au vandut doar 80.927 de bucati, iar in 1997 numai 93.724, anul trecut, norocosii care au reusit sa-si cumpere o masina noua au fost mai multi. Dar nu atat de multi ca in Polonia, unde in prima jumatate a lui ‘98 s-au vandut peste 300.000 de masini, adica peste dublul vanzarilor anului in Romania. Si totusi, din aproximativ 15.000 de masini importate in 1998, doar 6.300 si-au gasit un stapan. Raportat la anii anteriori, consumul autohton este ridicat. El se leaga strans de importuri, incurajate de inexistenta taxei vamale pentru bunurile importate ca aport la capitalul social si, din iunie 1998, de facilitatile fiscale oferite in cadrul contractelor de leasing extern. Legea leasingului prevedea ca taxele vamale si TVA se platesc la valoarea reziduala a bunului respectiv, valoare care atinge cam 10% din valoarea de import. Taxele vamale sunt in general de 30%, dar, pentru masinile importate din Uniunea Europeana, scad la 18%, ceea ce face ca preturile acestora sa fie considerabil mai mici decat ale celor din SUA sau Japonia.
Cu toate acestea, numarul de autovehicule este redus in raport cu populatia tarii. Statisticile arata ca Romania are 111 masini la 1.000 de locuitori, in timp ce Bulgaria – al carei PIB/locuitor este de doua treimi fata de cel al tarii noastre, are 130 de autovehicule la 1.000 de locuitori. Polonia detine aproape 200 de automobile, Ungaria 220, iar in Cehia mai mult de un sfert din locuitori poseda o masina.
Aceste date statistice sunt confirmate de un studiu de piata al firmei Mercury, din noiembrie 1998, care demonstreaza ca numai 28% dintre romani folosesc in mod curent o masina. Dintre acestia, 68% circula cu masina proprie, 25% cu autoturismul unui membru de familie, 10% cu cel al firmei, 1% cu cel al unui prieten. 48,5% au varste cuprinse intre 26 si 45 de ani, iar 73% au ca pregatire cel putin liceul. In ceea ce priveste venitul mediu lunar, 59,2% din soferi au intre 500.001 si 2.000.000 lei (baza de calcul este de 446 respondenti care folosesc in mod curent o masina). Autoturismul cel mai accesibil pentru majoritatea utilizatorilor este Dacia. Asa ca 67% au o masina cu aceasta marca. Urmeaza Aro 5%, Oltcit 5%, Volkswagen 4%, Opel 3%. Pe pozitii egale se situeaza Daewoo, Skoda, Mercedes, Ford si Trabant, cu cate 2% fiecare. Aceasta este situatia masinilor aflate in circulatie (noi si second-hand) in momentul de fata.
Marca straina preferata de romani este Skoda
Producatorii cei mai importanti sunt Automobile Dacia, cu 85.000 de autoturisme vandute in 1998 si Daewoo Automobile Romania, cu 23.000 de bucati comercializate in aceeasi perioada. Lider clar de piata, asa cum era si inainte de ‘89, Dacia este cea mai vanduta masina, fiind si cea mai ieftina. Costa doar 50 milioane, dupa scumpirea de saptamana trecuta. Pe de alta parte, cel mai ieftin Tico ajunge la 4.700 USD! Desi s-a confruntat cu serioase dificultati, din cauza puterii de cumparare scazute si a cadrului legislativ nefavorabil, ce incurajeaza importatorii si piata second-hand in detrimentul producatorilor, Daewoo a reusit sa-si imbunatateasca oferta si, pe aceasta baza, sa-si creasca cota de piata de trei ori. Daca Dacia si Daewoo au reusit sa gaseasca o solutie salvatoare, nu se poate spune acelasi lucru despre Aro. Productia si vanzarile sale s-au redus in 1998 la un sfert, fata de cele din 1996.
De cealalta parte a baricadei, principalii importatori sunt Porsche Romania (Audi, Volkswagen si Skoda) si grupul Tiriac Holding, care aduna laolalta patru importatori: Auto Rom-Mercedes, Romcar-Ford, Hyundai Auto Romania si TS Opel 2000. Cum se prezinta topul vanzarilor la masinile noi de import? Marca preferata de romani este Skoda, cu 1.185 de bucati comercializate in 1998. Este urmata indeaproape de Volkswagen, cu 1.110, pe locul al treilea situandu-se Ford, cu 929 de autoturisme.
Exportul este invers
proportional cu importul
In ceea ce priveste exporturile de autoturisme romanesti, ele sunt invers proportionale cu importurile. Dupa ce au crescut de la 5.300 in 1996, la aproape 18.000 in 1997, au scazut dramatic, la mai putin de 4.000 de bucati anul trecut.
Pe de alta parte, specialistii estimeaza ca totalul pietei de automobile la mana a doua a fost, anul trecut, de aproximativ 60.000 de bucati.
In acest an se prevad mari schimbari pe aceasta piata si o lupta apriga intre producatori si importatori. Concurenta va creste simtitor – in beneficiul cumparatorilor – datorita lansarii unor noi modele si imbunatatirii sistemelor de creditare. Facilitatile acordate pentru Renault nu sunt vazute cu ochi buni de colegii de breasla. Motivele sunt usor de inteles, daca avem in vedere ca Renault intentioneaza sa ofere romanilor un Clio la pretul de 6.000 USD. Destul de mult insa, la un salariu mediu pe economie de 1.569.000 lei (ianuarie 1999). Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca la orizont se profileaza norii negri ai unei noi scumpiri a benzinei…