Reguli la avion. Când poți primi despăgubiri? Mulți pasageri rezervă un bilet premium la clasa economică sau la clasa business, dar când vine timpul să se îmbarce, se trezesc că li se oferă un loc la o clasă inferioară.
Poate fi foarte frustrant, mai ales atunci când ați rezervat un loc pentru un loc confortabil la un zbor transatlantic.
Cei mai mulți dintre pasagerii care zboară cu un avion nu își cunosc drepturile
Anton Radchenko, expert în călătorii, explică pentru CNN ce ar trebui să faceți în această situație.
”Am văzut că majoritatea pasagerilor nu este conștientă de drepturile sale, ceea ce provoacă o mulțime de probleme”, spune Radchenko.
„Amintiți-vă că, în general, companiile aeriene refuză acordarea unor compensații și tind să exploateze lipsa de informare a pasagerilor”, spune el.
Iată de ce au loc astfel de situații și ce trebuie să faceți.
Motive pentru ”retrogradările” involuntare
Puteți pierde un loc pe care l-ați plătit din mai multe motive: poate fi un scaun rupt sau un pilot are nevoie de odihnă până la schimbarea aeronavei.
Cel mai frecvent motiv pentru pierderea unui loc este overbooking-ul, potrivit lui Radchenko. Companiile aeriene vor să câștige bani, așa că, adesea, vor vinde mai multe bilete decât locurile unui avion.
În acest fel, dacă un pasager pierde zborul sau îl anulează în ultimul moment, locul poate fi redistribuit. Dar dacă fiecare pasager se prezintă la timp, riscă să fie ”retrogradat” involuntar, ajungând pe un loc inferior.
Radchenko spune că overbooking-ul este cauza ”retrogradării” în cele mai multe situații.

Dacă sunteți notificat cu câteva zile înainte că nu mai beneficiați de locul respectiv, cauza poate fi o schimbare de echipament. Ca urmare a utilizării unei aeronave diferite, este posibil să existe mai puține locuri la clasa întâi.
Când primiți o notificare prealabilă, puteți contacta compania aeriană pentru a vedea dacă puteți alege un alt zbor la același nivel.
Documentați-vă bine și solicitați despăgubiri
Indiferent de motiv, aceste situații sunt frustrante pentru orice pasager. De cele mai multe ori, veți afla că ați fost ”retrogradat” la aeroport sau la ghișeul de check-in, la îmbarcare.
Radchenko recomandă să solicitați obțineți o motivație în scris pentru retrogradare și să aveți la îndemână o fotografie a locului care vi s-a oferit în schimb, cartea de îmbarcare și orice mesaj din partea companiei aeriene.
Puteți folosi această documentație atunci când faceți o cerere de despăgubire.
„Compania Delta va oferi despăgubiri pentru clienții care au fost retrogradați involuntar”, a declarat compania aeriană pentru CNN Travel.
„Rambursările diferențelor de tarife sunt acordate în funcție de ceea ce a plătit clientul la momentul achiziției”, subliniază compania.
Radchenko a precizat că Delta a preferat să ofere tichete de zbor ca și compensație, dar a continuat să insiste până când a primit despăgubirea în numerar, așa cum prevede regulamentul.