Volkswagen și sindicatul IG Metall se confruntă într-o dispută salarială complexă, pe fondul crizei economice din industria auto. În timp ce sindicatul cere majorări salariale și revenirea la vechile contracte, producătorul auto propune o reducere a salariilor pentru a asigura competitivitatea și investițiile viitoare.
Într-o mișcare controversată, Volkswagen AG a prezentat o ofertă de reducere a salariilor cu 10% pentru cei aproximativ 120.000 de angajați din Germania, ca măsură de răspuns la cererile sindicatului IG Metall.
Acesta solicitase majorări salariale și revenirea la condițiile contractuale anterioare, cereri considerate „imposibile” de către producătorul auto, pe fondul unei crize economice acute. Negocierile colective dintre cele două părți continuă, având ca miză condițiile de muncă și protecția angajaților în fața unei restructurări anunțate.
Disputa Volkswagen cu sindicaliștii
Volkswagen AG și sindicatul IG Metall au reînceput discuțiile pentru a stabili noile contracte colective, după ce contractele anterioare au fost reziliate cu data de 31 decembrie 2024.
Sindicatul a formulat o solicitare clară: revenirea la vechile contracte, fără modificări de conținut, și o creștere salarială de 7%.
Din partea companiei Volkswagen, răspunsul a fost unul ferm: „Nu se poate!”. Reprezentanții companiei explică faptul că, în contextul actual de criză, aceste cerințe nu pot fi satisfăcute.
Arne Meiswinkel, negociatorul principal pentru Volkswagen AG, a subliniat că „deteriorarea cifrelor pentru ultimul trimestru, mai ales la marca Volkswagen, unde marja de profit a fost de doar 2,1%, demonstrează clar dificultățile întâmpinate”.
El a precizat că, fără măsuri rapide de reducere a costurilor, viitorul financiar al companiei este în pericol. „Dacă rămânem la acest nivel, nu vom putea să ne finanțăm viitorul”, a explicat Meiswinkel.
Reducerea salariilor: o soluție necesară pentru competitivitate
Potrivit Volkswagen, criza din industria auto impune măsuri drastice pentru a asigura continuitatea și competitivitatea pe piață. Compania consideră că o reducere de 10% a salariilor ar putea elibera resurse financiare necesare pentru investițiile viitoare.
„Reducerea salariilor cu 10% ar oferi Volkswagen AG mijloacele pentru a face investiții viitoare, astfel încât să rămână competitivă și să protejeze locurile de muncă”, au precizat reprezentanții VW.
Pe lângă această măsură, Volkswagen subliniază importanța unei alinieri a costurilor cu forța de muncă la standardele competitive din industrie.
„Unul dintre lucrurile pe care trebuie să le facem este să ne reducem costurile cu forța de muncă. Un instrument decisiv aici va fi scăderea costurilor la un nivel competitiv față de standardul de referință din industrie”, a adăugat Meiswinkel.
Restructurări și modificări în contractele de muncă
Compania are în vedere restructurarea mărcilor Volkswagen Passenger Cars, Volkswagen Group Components și Volkswagen Commercial Vehicles, prin intermediul unor „reduceri substanțiale de costuri pentru a rămâne competitive”.
Volkswagen susține că, chiar dacă va fi necesară o reducere a salariilor, nivelul acestora va rămâne „foarte atractiv în comparație cu industria în ansamblu”.
De asemenea, Volkswagen AG a propus modificări la sistemul de bonusuri acordate managementului și celorlalte categorii de angajați. Printre măsurile avute în vedere este și introducerea unui contract colectiv standardizat, ce ar include o săptămână de lucru de 35 de ore.
Pe lângă aceasta, compania intenționează să elimine unele prevederi existente, precum protecția suplimentară pentru angajații recrutați înainte de 2005, care în prezent beneficiază de protecție specială împotriva concedierii.
Reacția sindicatelor și următoarea rundă de negocieri
Negocierile colective urmează să fie reluate pe 21 noiembrie 2024, iar până pe 30 noiembrie, angajații Volkswagen sunt sub incidența prevederilor legale ce interzic declanșarea grevelor sau altor acțiuni sindicale.
IG Metall a avertizat însă că, în cazul în care compania va decide închiderea unor fabrici sau concedieri, sindicaliștii vor declanșa greve în toate unitățile de producție.
În prezent, contractul colectiv de muncă al Volkswagen AG acoperă aproximativ 120.000 de lucrători din fabricile din Wolfsburg, Braunschweig, Hanovra, Salzgitter, Emden și Kassel, incluzând și angajați ai diviziilor Volkswagen Financial Services, Volkswagen Immobilien GmbH și dx.one GmbH.
Surse sindicale au subliniat că, în cadrul negocierilor de astăzi, închiderea unor fabrici din Germania nu a fost discutată. Totuși, mass-media și reprezentanții sindicali au sugerat că există îngrijorări cu privire la o posibilă închidere a două sau chiar trei unități de producție.