Se aleg greii pe piaţa de bricolaj!

Ultimul an este unul al schimbărilor în acţionariatul companiilor de pe piaţa românească de bricolaj: în total, trei multinaţionale au atras acţionari noi, în urma unor tranzacţii estimate de surse din piaţă la peste 70 de milioane de euro

După patru ani grei consecutivi, în care retailerii din bricolajul românesc au căutat să se restructureze sau repoziţioneze, ultimul an a adus trei tranzacţii de proporţii. Mai întâi, în iunie 2013, britanicii de la Kingfisher, cel mai mare retailer european de produse pentru amenajarea locuințelor şi al treilea la nivel mondial, au preluat cele 15 magazine din România ale francezilor de la Bricostore, pentru care au plătit circa 41,5 mil. euro. Apoi, anul acesta, în ultima săptămână din februarie, nemţii de la Praktiker au anunţat că au vândut cele 27 de magazine din România distribuitorului de materiale de construcţii Search Chemicals, companie deţinută de omul de afaceri de origine turcă Omer Susli. Lista de achiziţii a fost încheiată, săptămâna trecută, de francezii de la Leroy Merlin, care preiau, printr-o tranzacţie în acţiuni, cele 15 magazine pe care retailerul austriac de bricolaj bauMax le deţine în România.

Să fie aceste achiziţii semnul declanşării cursei de consolidare, pe o piaţă care geme de zvonuri privind intenţiile de vânzări încă din 2008? „Poţi să iei cotă de piaţă de la alţii, care nu răspund la noile cerinţe ale pieţei. Competitorii – şi naţionali şi locali – se vor cerne în continuare. Calitatea managerială a firmelor e elementul de stabilitate şi de dezvoltare în viitor“, este de părere Ioan Ciolan, fondatorul Ambient Sibiu – locul al patrulea în piaţă, cu vânzări de 142,2 mil. euro în 2013. Compania lui Ciolan a ratat la limită, în toamna lui 2008, vânzarea către un investitor financiar; Ambient a purtat negocieri avansate cu fondul de private equity EQT – înfiinţat de familia Wallenberg, una dintre cele mai bogate din Suedia –, pentru vânzarea a jumătate din companie.


 

În acest context, piaţa de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj – estimată la 1,7-1,8 miliarde de euro -, nu va mai rămâne mult timp împărţită între opt jucători internaţionali ( Brico Dépôt, Praktiker, bauMax,Hornbach, Obi, Mr. Bricolage, Leroy Merlin, Tekzen)  şi zeci de companii românești mari (Dedeman,  Arabesque,  Ambient), medii (Baduc) şi mici (au o pondere de circa 30% din piaţă). Într-un orizont nu foarte îndepărtat, liderii vor fi clari şi detaşaţi – mai puţin de cinci multinaţionale şi mult mai puţine companii locale, dar mai puternice, care vor deveni la rândul lor atractive pentru investitori financiari sau strategici. Mai ales că şi nemţii de la Obi îşi pregătesc plecarea din România. Retailerul şi-a anunţat deja furnizorii că îşi „încetează operaţiunile de la sfârşitul lunii august“ şi este în plină campanie de lichidare de stocuri, toate cele şapte magazine afişând reduceri de 50%. Deşi reprezentanţii companiei nu confirmă exitul de pe piaţa locală, cifrele raportate la Ministerul de Finanţe arată că, în perioada 2008-2012, Obi a înregistrat pierderi de peste 64,5 mil. euro, pentru ca în 2013 profitul să crească precum Făt – Frumos din poveste, până la 20,8 mil. euro.

Praktiker reia expansiunea

Dintre companiile implicate deja în tranzacţii, Praktiker – care a pierdut, în 2012, poziția de lider al pieţei de DIY (do-it-yourself – n.red.), fiind depășită de românii de la Dedeman – este prima care reia procesul de expansiune prin deschiderea a două magazine, în toamnă, în Giurgiu şi Târgu-Jiu. Praktiker a avut, în 2009 şi 2010, doar două inaugurări, la Focşani şi Botoşani, faţă de cinci noi magazine lansate în 2008. Omer Susli, noul proprietar al companiei, are în plan, ca în următorii doi ani, Praktiker să-şi crească reţeaua la 45 de magazine, cu care să revină şi la vânzări de 300 de mil. euro, cât înregistra compania în 2008. Anul trecut, magazinele reţelei au avut un rulaj mediu de circa 4,8 mil. euro per magazin, de 2,5 ori mai mic decât în 2008.

Dar nici jucătorii care şi-au crescut prin achiziţii afacerile în România nu stau pe loc: de când au preluat cele 15 Bricostore din România, britanicii de la Kingfisher  au intrat într-un proces de transformare a magazinelor în Brico Dépôt. „Planul e să remodelăm cele 15 magazine preluate în depozite Brico Dépôt în curs de doi ani. Vrem să creştem reţeaua la 50 de depozite. Avem un obiectiv clar: Brico Dépôt să ajungă nr. 1 pe piaţa românească de bricolaj“, susţine Patrick Papot, directorul general delegat al companiei în România. Şi francezii de la Leroy Merlin, care tocmai şi-au crescut reţeaua de la un singur magazin (deschis în 2011 în cadrul parcului de retail Colosseum din Chitila) la 16, au anunţat că vor mai deschide în următorul an încă două magazine, în Bucureşti (Şoseaua Alexandriei) şi Craiova (în cadrul Electroputere).

Într-o perioadă în care e foarte greu să găseşti puncte forte ale pieţei de care să profiţi, diferenţa se va face prin „focalizarea segmentului-ţintă, real time management şi apropiere de clienţi“, crede Dragoş Pavăl, preşedintele Dedeman, nr. 1 în bricolajul românesc, o poziţie pe care compania intenţionează să şi-o păstreze. De altfel, prioritatea zero a lui Pavăl pentru 2014 este deschiderea a „încă trei sau patru magazine, dintre care două în Bucureşti, în sectoarele 1 şi 3. Ne gândim să avem şase magazine în Bucureşti, faţă de două câte avem acum“; pe site-ul Dedeman există şi o hartă a României pe care sunt bifate cele 37 de magazine actuale, plus alte şase oraşe (Giurgiu, Slobozia, Târgu Jiu, Deva, Oradea, Satu Mare), colorate în portocaliu, care reprezintă ţintele pentru anii următori.

În altă ordine de idei, cele trei tranzacţii au declanşat concentrarea unei pieţe până acum prin excelenţă fragmentată. Mai mult, valul de achiziţii care a cuprins bricolajul românesc schimbă şi clasamentul: prin achiziţia celor 20 de magazine bauMax, Leroy Merlin urcă direct pe poziţia a treia în topul celor mai mari retaileri din industria de profil, după românii de la Dedeman şi Arabesque, şi înaintea Ambient şi Brico Dépôt. Pentru toamna acestui an, mai există cel puţin o tintă potenţială de achiziţii. Deocamdată.

 

 Vrem să creştem reţeaua la 50 de depozite. Piaţa ne indică faptul că există acest potenţial şi cifra nu este una prea ambiţioasă.
Patrick Papot, director general delegat Brico Dépôt România