Guvernul a aprobat astăzi Ordonanța de Urgență prin care devine operațional Radarul Mărfurilor, respectiv Sistemul Național RO-e-Transport, a transmis ministrul de Finanțe, Adrian Câciu.
„Astăzi (n.r. vineri) s-a aprobat în Guvernul României Ordonanța de Urgență prin care devine operațional Radarul Mărfurilor, respectiv Sistemul Național RO-e-Transport! Vorbim despre un sistemul electronic integrat de monitorizare a mijloacelor de transport marfă, Radarul Mărfurilor, care va monitoriza în timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României”, scrie pe Facebook Adrian Câciu.
Acesta va deveni obligatoriu de la data de 1 iulie 2022, conform Ordonanței de Urgență, iar nerespectarea prevederilor va atrage amenzi de până la 50.000 lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 lei pentru persoanele juridice. În plus, se va confisca contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Adrian Câciu: Este un element-cheie pentru reducerea evaziunii fiscale
Ministrul spune spune că evaziunea fiscală va fi redusă prin această măsură a Executivului. Oficialul punctează că acesta este un element-cheie în strategia de reducere a evaziunii fiscale, având în vedere că România are „nevoie de rezultate solide în această privință pentru că, din miliardele de lei pe care le vom scoate astfel la suprafață, vom sprijini nivelul de trai al românilor”.
„Consider că acesta este un element-cheie în strategia de reducere a evaziunii fiscale, unul din obiectivele majore pe care mi le-am asumat în acest an. Avem nevoie de rezultate solide în această privință pentru că, din miliardele de lei pe care le vom scoate astfel la suprafață, vom finanța noi politici publice pentru a sprijini nivelul de trai al românilor.
Am încredere că acest sistem își va dovedi rapid eficiența și că atât bugetul de stat, cât și mediul de afaceri vor fi marii beneficiari ai acestei măsuri. Vrem să protejăm firmele care își desfășoară activitatea în mod corect și își achită cinstit obligațiile fiscale către stat. Și vrem să folosim sumele suplimentare provenite din colectarea cât mai eficientă taxelor și impozitelor inclusiv pentru a susține în continuare măsuri de sprijinire a companiilor românești”, conchide ministrul de Finanțe.
Premierul Ciucă, despre operaționalizarea Radarului Mărfurilor
Menționăm că, prim-ministrul Nicolae Ciucă a declarat vineri, înainte de ședința de Guvern, că Radarul Mărfurilor este o măsură menită să reducă birocraţia şi să permită monitorizarea şi reducerea transportului de mărfuri cu risc ridicat fiscal.
„Radarul mărfurilor va intra în funcţiune reglementat şi în felul acesta considerăm că mediul de afaceri va beneficia, în sensul în care reducem partea birocratică a activităţilor şi totodată, la nivelul statului, vom avea un mijloc de monitorizare şi reducere a tot ceea ce poate să însemne transportul de mărfuri cu risc ridicat fiscal”, a spus premierul.
El a menţionat că implementarea acestei măsuri va aduce bani în plus la bugetul de stat, necesari pentru pachetul de măsuri economico-sociale pentru sprijinirea mediului de afaceri şi a cetăţenilor vulnerabili.
„Considerăm că prin acest mod vom reuşi să aducem bani în plus la bugetul de stat, bani care ne sunt foarte necesari pentru tot ceea ce poate să însemne măsurile pe care noi dorim să le implementăm în domeniul economico-social”, a spus Nicolae Ciucă.
Ce este, mai exact, RO e-Transport?
Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul național, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura și Trafic control.
Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe și se finalizează pe teritoriul național, orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară) sau este în tranzit pe teritoriul României, deoarece și în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României, potrivit PwC România.
Cu revine obligația declarării datelor în RO e-Transport?
– destinatarului înscris în DVI, respectiv expeditorului înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
– beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
– furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
– depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.