Direcția Națională Anticorupție a fost sesizată de către primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, privind neregulile descoperite la STB legate de achiziția de tramvaie. Procedura de achiziție a fost demarată de STB în anul 2019 și s-a încheiat în anul 2020.
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a transmis Direcției Naționale Anticorupție (DNA) o sesizare cu privire probleme identificate de Corpul de Control al primarului în urma verificării de la STB în ceea ce privește achiziția de tramvaie noi.
DNA, sesizat privind neregulile descoperite la STB
Nicușor Dan a declarat marți că a transmis DNA o sesizare cu privire la „aspecte nelegale” identificate de Corpul de Control al Primarului General în verificarea efectuată la STB.
„Obiectul sesizării este achiziția de tramvaie noi din gama de 18 metri printr-o procedură demarată de STB în anul 2019 și încheiată în anul 2020 cu declararea firmei Electroputere VFU Pașcani drept câștigătoare a licitației”, anunță edilul.
Acesta precizează că întrebările la care este sigur că bucureștenii ar dori să afle răspunsul sunt: „De ce conducerea STB reprezentată de la acea dată a continuat demersurile pentru finalizarea procedurii de achiziție, deși la momentul aprobării raportului de procedură nu avea alocate fondurile necesare în conformitate cu prevederile legale?” și „De ce STB a decis încă din anul 2019 să achiziționeze tramvaie de 18 metri în contextul în care fluxul de călători ar justifica o nevoie de tramvaie mai lungi?”.
Nicușor Dan spune că opțiunea STB a fost pentru VFU Pașcani, „care aducea componente din Rusia și vindea apoi la prețuri majorate”.
„Situația de fapt este agravată și de faptul că VFU Pașcani a introdus în instanță o cerere de penalități în valoare de 1% pe zi din valoarea contractului până la încheierea contractului cu STB”, mai spune primarul general.
Tramvaie noi din fonduri europene
Pe de altă parte, amintim că primarul general al Capitalei declara la începutul lunii iunie că STB va avea 100 de tramvaie noi, pe fonduri europene, valoarea investiţiei ridicându-se la aproximativ 200 de milioane de euro.
„În Bucureşti, din 1989 până azi au fost aduse 17 tramvaie noi. Asta e tot ce am putut să facem din ’89 până azi şi acest lot de 100 este o îmbunătăţire considerabilă a flotei noastre de transport public. Banii europeni au venit cu nişte obligaţii. Obligaţia este ca pe fiecare dintre liniile pe care circulă – prima linie o să fie 41 – să avem peroane de 40 de metri”, declara Nicuşor Dan, la o conferinţă de presă susţinută la depoul din Militari, unde a sosit primul tramvai modern din lotul de 100 achiziţionate de Primăria Capitalei.
Edilul semnala și faptul că, din cei 150 de kilometri de linii de tramvai, 50 de kilometri nu sunt modernizaţi.