Veste importantă pentru beneficiarii de carduri bancare .Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a transmis un anunț important către pensionari. Ce informație li s-a oferit acestora și unde se petrece tot acest proces?
Vești pentru pensionari. Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a anunțat finalizarea procesului de finanțare a pensiilor și alocațiilor sociale pentru beneficiarii care dețin carduri bancare. Măsura se aplică în Republica Moldova. Conform informațiilor de la Noi.md, suma totală alocată a fost de 1,713 miliarde lei.
Banii vor fi disponibili după ce plățile vor fi procesate de către prestatorii de servicii de plată în cadrul serviciului guvernamental de plăți electronice (MPay). Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a dat detalii pentru beneficiarii de pensii și alocații sociale. Instituția le-a reamintit că pot accesa și verifica contul personal de asigurări sociale prin intermediul serviciului electronic Acces CPAS.
Pasul de urmat de pensionari prin intermediul unui serviciu electronic
În ceea ce privește acest serviciu electronic, trebuie urmați câțiva pași de locuitorii din Republica Moldova. Astfel, semnătura mobilă/electronică sau buletinul de identitate electronic sunt necesare pentru autentificare. Pentru a obține o semnătură mobilă, aceștia trebuie să contacteze operatorul de telefonie mobilă (MoldCell sau Orange).
Pentru accesul în sistem este nevoie de introducerea CPAS, IDNP sau a adresei de email. Apoi urmează parola de acces. Pentru a obține loghin-ul și parola de acces, este necesar de urmat o anumită procedură. Toți cei vizați trebuie să se prezinte cu buletinul de identitate la orice Casă teritorială de asigurări sociale sau la sediul central al CNAS.
Informațiile pe care le au la dispoziție cei din Republica Moldova
Acest serviciu permite vizualizarea și imprimarea informațiilor acumulate în contul personal. E vorba despre:
- date despre angajator,
- perioada de activitate,
- fondul de retribuire a muncii și alte recompense,
- contribuțiile de asigurări sociale calculate și transferate la bugetul asigurărilor sociale de stat.
Conform sursei citate, pentru mai multe detalii, Centrul de Apel al CNAS poate fi contactat la numărul de telefon 022-257-777.
Modificări semnificative ale unor acte importante
De altfel, CNAS din Republica Moldova a adus modificări semnificative în următoarele cazuri:
- Ordinul referitor la aprobarea formularului tipizat (Forma IPC21) „Declarația privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate”, p
- Instrucțiunea privind modul de completare a acestui formular.
În acest sens, Instrucțiunea a fost actualizată în secțiunea II „Modul de completare a Declarației”. Au fost introduse prevederi care fac obligatorie completarea datelor de contact ale entității economice care prezintă documentul. Astfel, rubricile pentru numărul de telefon și adresa de email ale plătitorului de contribuții devin acum obligatorii pentru completare.
De asemenea, au fost operate modificări similare în:
- Ordinul referitor la formularul tipizat (Forma IPC18) „Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate”
- Instrucțiunea aferentă completării acestui formular.
Aceste ajustări au fost introduse pentru a corecta erorile frecvente în declararea informațiilor legate de asigurările sociale de stat în rapoartele prenotate de către angajatori.
„Prezentarea datelor incomplete sau incorecte duce la imposibilitatea stabilirii prestațiilor de asigurări sociale (pensii, indemnizații) sau stabilirea incorectă a acestora”, indică sursa menționată.