Se calmează apele la Renault-Nissan? Declarațiile noului director nipon

Noul director general al Nissan, Makoto Uchida, instalat la 1 decembrie, are de înfruntat câteva provocări, printre care și aceea de a repara relațiile cu Renault. Au existat câteva dispute între cei doi constructori odată cu prăbușirea fostului director, Carlos Ghosn, dar acum, odată cu venirea lui Makoto Uchida, Nissan speră să continue alianța vitală pentru constructorul nipon.

Directorul general al constructorului auto japonez Nissan Motor Co, Makoto Uchida, a declarat luni că va lucra pentru a îmbunătăţi performanţele financiare ale producătorului auto şi de asemenea pentru a coopera mai strâns cu partenerul francez Renault SA, transmite Reuters.

Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez.

Makoto Uchida a devenit CEO al Nissan Motor Co la data de 1 decembrie, în condiţiile în care al doilea constructor auto nipon încearcă să îşi revină după o scădere a profitului la finalul unui an de turbulenţe generate de scandalul arestării lui Carlos Ghosn. Acesta era preşedinte atât la Nissan cât şi la Renault însă în luna noiembrie 2018 a fost arestat ca urmare a unor acuzaţii de nereguli financiare. Prăbuşirea lui Ghosn a scos la lumină unele probleme de guvernanţă la Nissan cât şi tensiunile existente în cadrul alianţei Renault-Nissan.

„Am trei cuvinte pe care le voi utiliza ca principiu după care mă voi ghida: respect, transparenţă şi încredere. Alianţa este vitală pentru atingerea obiectivelor noastre”, a spus Makoto Uchida în prima sa conferinţă de presă organizată la sediul Nissan de la Yokohama.

Una din principalele provocări cu care se va confrunta Uchida este scăderea profitului. Nissan a avertizat deja că se pregăteşte pentru cel mai mic profit din ultimii 11 ani şi a decis să reducă dividendele cu 65%. Acest avertisment vine într-un moment în care producătorii auto se confruntă cu o revoluţie tehnologică provocată de vehiculele electrice şi serviciile de ride-hailing.

De asemenea, Uchida trebuie să repare relaţiile deteriorate dintre Nissan şi Renault. După prăbuşirea lui Ghosn, Nissan şi Renault şi-au disputat selectarea directorilor şi membrilor consiliului de administraţie de la constructorul auto nipon precum şi propunerea de fuziune dintre Renault şi Fiat Chrysler, proiect care în cele din urmă a fost abandonat.

„Vrem să mergem înainte în relaţia noastră cu Renault, păstrându-ne în acelaşi timp independenţa”, a spus Makoto Uchida, 53 de ani.

Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile.

Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană.