Lista proiectelor de investiții prioritare va fi stabilită până la finele primului semestru al acestui an de către Ministerul Finanțelor Publice, urmând să fie aprobată de Guvern. Proiectele care nu vor fi cuprinse pe această listă nu vor mai intra la finanțare, a explicat ministrul delegat pentru buget Liviu Voinea. Potrivit acestuia, criteriile de prioritizare vizează oportunitatea proiectului, justificarea economică şi socială, impactul de mediu, sustenabilitatea, sursa finanţării (sunt prioritare proiectele care beneficiază de fonduri europene), performanţă în implementare, existenţa unei structuri de proiect, sustenabilitate, stadiu fizic al proiectului. Pentru a fi cuprinse în lista proiectelor prioritare, proiectele de investiţii trebuie să obţină, în urmă evaluării, cel puţin 55 de puncte, precum şi un punctaj minim pentru anumite criterii.
Punctajele obţinute vor fi publice, iar prin aplicarea acestor criterii posibilitatea alocării greşite a banilor publici pentru investiţii va scădea foarte mult, a spus Voinea.
13 mld. lei pentru 386 de proiecte
Programul de investiții publice se ridică, în acest an, la 13,3 miliarde lei, cu aproape 10% mai mult decât alocările din anul precedent, se arată într-o prezentare a Ministerului Finanțelor. Aproape jumătate din bani, mai exact 5,7 miliarde de lei, reprezintă fonduri europene nerambursabile (FEN). De altfel, această sursa de finanțare – FEN – a reprezentat principalul element prin care au fost selecționate, pe o listă scurtă, cele mai mari proiecte. Finanțarea totală pentru primele 20 de proiecte în 2014 va fi de 5,09 miliarde lei, din care 80% reprezintă fondurile europene nerambursabile. Primul proiect aflat pe lista prezentată de Liviu Voinea este magistrala V de metrou, tronsonul dintre Drumul Taberei și Universitate, pentru care se vor aloca fonduri de 436 milioane de lei. Pe lângă proiectele de construcție de autostrăzi și reabilitări de cale ferată, reprezentanții de la Finanțe au inclus pe lista celor 20 de proiecte prioritare construcția laserului de la Măgurele (393 mil. lei), Teatrul Național București (94,7 mil. lei) și finalizarea digului de larg în portul Constanța, cu 210 mil. lei. Totuși, pentru finalizarea tuturor celor 386 de proiecte, conform datelor prezentate de Voinea, ar fi necesare fonduri de 110 miliarde de lei în următorii ani. Mai mult de jumătate din valoarea totală reprezintă fonduri necesare pentru doar un sfert din cele 386 de proiecte. „Motivul pentru prioritizarea proiectelor de investiţii publice este următorul: 25% din proiecte au 90% din bani, dar în următorii ani este nevoie de 70 miliarde lei pentru a finaliza aceste proiecte. Ne putem permite să stăm nouă ani cu proiecte de infrastructură de transport? Nu ne putem permite. Şi atunci ce facem? În condiţiile veniturilor actuale, trebuie să terminăm nişte proiecte, nu putem să avem 30%-50% din toate proiectele şi nimic terminat. Scopul este să avem măcar 10%-20% din proiecte terminate. Iar altă parte din proiecte să fie sistate sau trecute pe o altă formă de finanţare“, a explicat Voinea. El a mai arătat că trebuie mutaţi banii pentru proiectele prioritare care se justifică din punct de vedere economic şi social.
Rămâne de văzut dacă proiecte „electorale“ vor fi incluse pe lista care urmează să fie aprobată în vară de Guvern, în detrimentul proiectelor care aduc plus-valoare economiei naționale.