Se construiește cel mai mare baraj hidroenergetic
Cel mai mare baraj hidroenergetic din lume va fi construit pe marginea estică a platoului tibetan, după ce autoritățile chineze au dat undă verde unui proiect de amploare care ar putea avea implicații majore asupra regiunii și a țărilor vecine, precum India și Bangladesh.
Proiectul, aflat în fază de implementare, presupune ridicarea unui baraj pe râul Yarlung Zangbo, un afluent important al fluviului Brahmaputra, care curge prin Tibet și ajunge în India și Bangladesh.
Cu o capacitate estimată de 300 de miliarde de kilowați-oră de energie electrică anual, acest baraj ar depăși de mai mult de trei ori producția anuală a actualului cel mai mare baraj din lume, Three Gorges, aflat pe râul Yangtze din China.
Barajul va stimula dezvoltarea economiei locale din Tibet
Potrivit agenției oficiale Xinhua, proiectul reprezintă o piesă fundamentală în strategia Chinei de reducere a emisiilor de carbon și de tranziție către surse de energie mai ecologice. De asemenea, barajul va stimula dezvoltarea economiei locale din Tibet, creând locuri de muncă și impulsionând industriile conexe, precum construcțiile și producția de echipamente hidroenergetice. Cu toate acestea, impactul asupra regiunii și asupra țărilor aflate în aval nu a fost pe deplin clarificat. Autoritățile chineze nu au precizat numărul exact de persoane care ar putea fi strămutate din cauza barajului sau în ce măsură ecosistemul local ar fi afectat. Tibetul este cunoscut pentru biodiversitatea sa remarcabilă, iar orice schimbare în regimul hidrologic ar putea avea efecte de lungă durată asupra florei și faunei din zonă.
În aval, India și Bangladesh au ridicat deja semne de întrebare cu privire la impactul pe care acest proiect ar putea să-l aibă asupra cursului râului Brahmaputra. Modificările în debitul apei, cum ar fi reducerea cantității de apă care ajunge în aceste țări sau schimbarea sezonului în care râul este alimentat cu apă, ar putea afecta milioane de oameni care depind de fluviu pentru irigații, pescuit și transport. De asemenea, orice modificare semnificativă a regimului hidrologic ar putea avea consecințe economice și ecologice, întrucât râul Brahmaputra joacă un rol crucial în susținerea unor ecosisteme de apă dulce extrem de fragile.
Provocările tehnice ale proiectului sunt, de asemenea, considerabile. Râul Yarlung Zangbo traversează o regiune montană cu o cădere de 2.000 de metri pe o distanță de doar 50 de kilometri, ceea ce face ca construirea unui baraj la această scară să fie o adevărată provocare inginerească. Cu toate acestea, având în vedere importanța strategică și economică a acestui proiect pentru China, autoritățile sunt determinate să depășească aceste dificultăți tehnice.