Un nou proiect legislativ ar putea schimba radical modul în care funcționează angajările în sectorul public. Această inițiativă, care interzice cumulul funcțiilor plătite din bugetul de stat, a fost depusă recent la Senat de patru deputați.
Dacă va fi adoptată, legea va restricționa numărul de contracte de muncă pe care o persoană le poate deține simultan în instituțiile și autoritățile publice, dar va include și o serie de excepții pentru anumite categorii de angajați.
Detalii ale proiectului legislativ
Propunerea legislativă care interzice cumulul funcțiilor plătite din bugetul de stat, a fost depusă la Senat pe 27 septembrie. Ea prevede că cetățenii nu vor mai putea deține simultan două sau mai multe contracte de muncă sau acte de numire în autoritățile și instituțiile publice. Această restricție se aplică și în cazul societăților și companiilor naționale, care sunt retribuite din bugetul de stat.
Scopul acestui proiect legislativ este clar:
Evitarea conflictului de interese — când o persoană ocupă simultan mai multe funcţii, ar putea apărea situaţii de incompatibilitate sau interese contradictorii.
Optimizarea cheltuielilor publice — limitarea numărului de contracte ar putea reduce povara financiară asupra bugetului public, prin evitarea supraîncărcării financiare a instituţiilor sau companiilor de stat.
Beneficiile limitării cumulului de funcții
Inițiatorii acestui proiect care interzice cumulul funcțiilor plătite din bugetul de stat subliniază și importanța unei mai bune distribuiri a resurselor umane:
Asigurarea unei mai bune distribuiri a resurselor umane — limitarea cumulului de funcții permite ca mai multe persoane să ocupe posturi în instituții şi să fie implicate activ în activitatea acestora.
Restricțiile vor viza autoritățile publice centrale și locale, regiile autonome, precum și societățile comerciale cu capital majoritar de stat. Proiectul legislative preconizează o abordare mai transparentă și mai echitabilă în gestionarea posturilor din sectorul public.
Excepții preconizate în legislație
Deși propunerea legislativă are interzice cumulul funcțiilor plătite din bugetul de stat introduce restricții, aceasta include și o serie de excepții. Scopul acestor excepții este de a permite anumitor categorii de persoane să ocupe mai multe funcții sau să obțină venituri din surse multiple.
Printre excepții se numără:
- Activitățile de orice fel din domeniul privat, unde cumulul de funcții nu este limitat.
- Cumulul de funcții bugetate de la bugetul de stat cu orice funcții din domeniul privat (sub condiția ca doar o singură activitate să fie finanțată de la bugetul de stat).
- Interzicerea cumulului pensiei cu salariul.
- Persoanele alese în funcții de autoritate sau demnitate publică, precum și cei pentru care durata mandatului este stabilită expres prin Constituție.
- Personalul didactic de predare din învățământ pensionat, reîncadrat în condițiile Legii educației naționale nr. 1/2011.
- Personalul din sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale care beneficiază de pensie de urmaș și de pensie de invaliditate gradul III cu drept de muncă.
- Asistenții personali și asistenții personali profesioniști prevăzuți de Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
- Persoanele care ocupă funcții clericale sau funcții de specialitate artistică.
- Persoanele care beneficiază de drepturi de autor în condițiile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.
- Membrii Academiei Române și ai academiilor de ramură înființate în baza unor legi speciale.
- Personalul de îngrijire angajat prin plata cu ora de către autoritățile locale pentru asigurarea serviciilor comunitare la domiciliul persoanelor vârstnice, conform art. 8 din Legea asistenței sociale nr. 292/2011.
- Asistenții maternali prevăzuți de Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului.