Un nou proiect de lege privind învățământul preuniversitare prevede că orice persoană cu studii superioare va putea să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic. Mai exact, este vorba despre o excepție la proiectul Legii învățământului preuniversitar.
Orice persoană absolventă de studii superioare poate să devină cadru didactic chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, se arată în documentul citat.
Excepție la proiectul Legii învățământului preuniversitar pentru cei cu studii superioare
Tot ce trebuie să facă este să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, aceasta fiind organizată de Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică (CNFDCD).
„(1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
(2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale”, prevede art. 127 din proiectul de lege.
Traseu mai ușor de urmat pentru viitoarele cadre didactice
În cazul în care va fi aprobat, proiectul va permite un traseu mult mai ușor de urmat pentru noii profesori. Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației, consideră că trebuie „să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale”.
„În momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți.
Cred că trebuie să începem să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale și așa mai departe. Tocmai de aceea, Centrul Național pentru Formarea și Dezvoltarea Carierei Didactice va avea ca scop principal o cartografiere a nevoilor de formare profesională, va fi o instituție esențială”, a explicat Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației, transmite edupedu.ro.