Butoanele fizice ar putea reveni, dacă producătorii auto vor să obțină ratingul maxim de siguranță. După cum se știe, programul european de evaluare a mașinilor noi, așa numitul NCAP, își modernizează sistemul de rating începând cu 1 ianuarie 2026. Noul sistem de rating va scădea punctajul pentru vehiculele care nu au anumite controale tradiționale, anunță Motor1, preluat de Telegrafi.
Cum va evalua mașinile NCAP din 2026?
Programul european de evaluare a siguranței mașinilor noi își propune să scadă evaluarea volumului la autovehiculele care nu au butoane sau întrerupătoare pentru următoarele funcții: claxon, lumini de avarie (toate cele patru indicatoare), ștergătoare și apeluri de urgență. Aceasta din urmă este cunoscută drept funcția eCall și este obligatorie în Uniunea Europeană de câțiva ani. Sistemul apelează automat numărul local de urgență în cazul unui accident grav de circulație.
Schema va fi voluntară, dar este luată în considerare de majoritatea producătorilor de automobile, deoarece este monitorizată îndeaproape de consumatori.
Tot mai multe accidente cauzate de șoferii distrași de ecrane
Directorul de dezvoltare strategică al NCAP spune că în prezent se produc din ce în ce mai multe accidente provocate de șoferii care sunt distrași de multele informații afișate pe ecrane.
O altă problemă este că, pe măsură ce interioarele mașinilor devin din ce în ce mai tehnologizate, aceste sisteme încep să fie tot mai complexe.
Mașinile trebuie să primească ratingul de 5 stele de la NCAP
Mașinile trebuie să îndeplinească anumite standarde pentru a obține ratingul de cinci stele în cadrul NCAP.
Deși testele Euro NCAP sunt voluntare, sunt susținute de mai multe guverne ale UE, iar companii precum Tesla, Volvo, VW și BMW se folosesc de punctajele de cinci stele pentru a se lăuda cu siguranța vehiculelor lor în fața potențialilor cumpărători.
NCAP, cu baza în Belgia, avertizează că utilizarea exclusivă a comenzilor digitale poate reprezenta o potențială problemă de siguranță.
„Ceea ce observăm acum este că avem din ce în ce mai multe accidente, în care oamenii intră în coliziune pentru că sunt distraşi”, a declarat Matthew Avery, directorul de dezvoltare strategică al NCAP.
Tesla și Volkswagen, campioni la a pune funcții pe ecrane tactile
Unii producători, precum Tesla și Volkswagen, și-au câștigat reputația de a plasa comenzile de bază ale vehiculelor în spatele unor interfețe sensibile la atingere.
Nu lipsesc plângerile cu privire la astfel de caracteristici, dar producătorii de echipamente continuă să promoveze interfețele cu ecran tactil, deoarece sunt mai eficiente din punctul de vedere al costurilor, decât butoanele și cadranele fizice.
„Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivelul întregii industrii, aproape toți producătorii de autovehicule mutând comenzile-cheie pe ecranele tactile centrale, ceea ce îi obligă pe șoferi să își ia ochii de la drum, crescând riscul de accidente din cauza distragerii atenției”, a declarat Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP.