Ecranele tactile dispar din mașinile din Europa

Toate modelele noi de autovehicule au ecrane tactile, ceea ce îmbunătățește aspectul mașinii.

Atunci când vine vorba de practicabilitate, însă, ele lasă de dorit. O astfel de părere o au și cei de la Programul european de evaluare a autovehiculelor noi (NCAP).

Concret, aceștia susțin că ecranele tactile au dus la o creștere a numărului de accidente rutiere. Tocmai din acest motiv, NCAP dorește ca anumite funcții să revină la modelul clasic, cu butoane.

NCAP spune că de la 1 ianuarie 2026 își va revizui sistemul de evaluare pentru ca cinci dintre aceste funcții să revină la forma clasică.

Funcțiile în discuție sunt:

  • claxon
  • ștergător de parbriz
  • semnalizatoare
  • lumini de avarie
  • funcții SOS
soferi trafic aglomeratie masini
SURSA FOTO: Freepik

Mașinile trebuie să primească ratingul de 5 stele de la NCAP

Mașinile trebuie să îndeplinească anumite standarde pentru a obține ratingul de cinci stele în cadrul NCAP.

Deși testele Euro NCAP sunt voluntare, ele sunt susținute pe scară largă de mai multe guverne ale UE, iar companii precum Tesla, Volvo, VW și BMW se folosesc de punctajele de cinci stele pentru a se lăuda cu siguranța vehiculelor lor în fața potențialilor cumpărători.

NCAP, cu baza în Belgia, avertizează că utilizarea exclusivă a comenzilor digitale poate reprezenta o potențială problemă de siguranță.

„Ceea ce observăm acum este că avem din ce în ce mai multe … accidente în care oamenii intră în coliziune pentru că sunt distraşi”, a declarat Matthew Avery, directorul de dezvoltare strategică al NCAP.

masini pe motorina si benzina
SURSA FOTO: Dreamstime

Tesla și Volkswagen, campioni la a pune funcții pe ecrane tactile

Unii producători, precum Tesla și Volkswagen, și-au câștigat reputația de a plasa comenzile de bază ale vehiculelor în spatele unor interfețe sensibile la atingere.

Nu lipsesc plângerile cu privire la astfel de caracteristici, dar producătorii de echipamente continuă să promoveze interfețele cu ecran tactil, deoarece sunt mai eficiente din punct de vedere al costurilor decât butoanele și cadranele fizice.

„Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivelul întregii industrii, aproape toți producătorii de autovehicule mutând comenzile cheie pe ecranele tactile centrale, ceea ce îi obligă pe șoferi să își ia ochii de la drum și crește riscul de accidente din cauza distragerii atenției”, a declarat Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP, pentru Times.