Toți românii care muncesc legal în Italia, dar și în oricare stat membru UE, au dreptul să solicite pensie în baza experienței de muncă de la acel stat. Iată care sunt procedurile de obținere a acestor venituri.
Dacă ați lucrat legal, atât în Italia, cât și în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene, atunci puteți solicita acordarea drepturilor de pensie conform legislației în vigoare din fiecare stat în care ați lucrat, la momentul îndeplinirii condițiilor.
Așadar, cererea de pensionare, dar și toate documentele necesare conform legislației în vigoare, se vor depune la autoritatea competentă din statul de domiciliu la momentul pensionării.
INPS va transmite cererea de emitere a formularului E205Ro către Casa teritorială de pensii
Cererea de acordare a drepturilor de pensie din Italia se depune, în format electronic, la sediul INPS de la locul de domiciliu, inclusiv cu ajutorul unei instituții de asistență a lucrătorilor – „patronato”. Ulterior, INPS va transmite cererea de emitere a formularului E205Ro către Casa teritorială de pensii unde aveți evidența, dacă sunteți pensionar în România, nefiind necesară deplasarea în România în acest sens.
Așadar, dacă nu aveți calitatea de pensionar în România, INPS va trimite cererea la Casa teritorială de pensii desemnată ca pol de competență. Astfel, este absolut necesar ca odată cu cererea să fie transmisă și fotocopia certificată conform cu originalul a actelor din care să rezulte perioadele de activitate din România (drept exemplu: carnetul de muncă sau adeverințele eliberate, în condițiile legii, de la locurile de muncă din România).
Cererea trebuie să fie însoțită de toate documentele prevăzute de legislația română
Este necesar să vă adresați Casei Teritoriale de Pensii, de la locul de domiciliu, pentru a depune cererea de acordare a drepturilor de pensie. Cererea trebuie să fie însoțită de toate documentele prevăzute de legislația română, dar și informațiile necesare pentru instituție cu privire la pregătirea cererii de obținere a formularului E205It din Italia, pentru confirmarea perioadei de asigurare realizată în Italia.
La fel este necesar să vă adresați Casei Teritoriale de Pensii, de la locul de domiciliu, pentru a depune cererea de acordarea a drepturilor de pensie din Italia. Îm acest sens, trebuie să furnizați toate informațiile prevăzute de legislația italiană pentru obținerea respectivelor drepturi.
Asigurați-vă că dosarul este în totalitate complet. Drept exemplu, fotocopia carnetului de muncă să fie certificată „conform cu originalul” pe fiecare pagină, să fie lizibilă și să nu lipsească file. Pentru emiterea unei decizii de pensionare de către Casa Teritorială de Pensii este esențială depunerea tuturor documentele necesare. De asemenea, lista actualizată se regăsește pe site-ul CNPP.