Anul acesta, Festivalul Festivalului Internațional George Enescu îşi va atrage spectatorii cu peste 120 de concerte programate și alte zeci de evenimente conexe (conferințe, lansări de carte și expoziții), 3.500 de artiști invitați, 90 de concerte susținute doar în București, peste 150 de solişti, peste 60 de dirijori şi orchestre din 16 ţări.
Festivalul Internațional George Enescu, ediţia cu numărul 26!
Anul acesta, Festivalul îşi va atrage spectatorii cu peste 120 de concerte programate și alte zeci de evenimente conexe (conferințe, lansări de carte și expoziții), 3.500 de artiști invitați, 90 de concerte susținute doar în București, peste 150 de solişti, peste 60 de dirijori şi orchestre din 16 ţări.
Ministrul Culturii, Raluca Turcan a participat, sâmbătă, la conferința de presă dedicată începerii Festivalului Internațional George Enescu, alături de directorul artistic, dirijorul Cristian Măcelaru, violoncelistul Gautier Capuçon, primarul Capitalei, Nicușor Dan, managerul Artexim, Cristina Uruc, și Alexandra Gălan, PR Artexim.
A 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu se desfășoară sub motto-ul „Generozitate prin Muzică I Generosity Through Music”.
Ediția poartă amprenta artistică și managerială a maestrului Cristian Măcelaru, director artistic al Festivalului, și a inegalabilului dirijor Zubin Mehta, în calitate de președinte onorific.
Evenimentul se află sub Înaltul Patronaj al Președintelui României, Klaus Iohannis.
„Ca de fiecare dată, Guvernul României finanțează acest eveniment cultural de anvergură, prin Ministerul Culturii care este producător. Suma alocată ediției din acest an este una mai consistentă față de ediția precedentă, în ciuda diminuării finanțării evenimentelor culturale prin Ordonanța de reducere a cheltuielilor bugetare.
Festivalul Enescu se află în topul evenimentelor muzicale la nivel mondial, un statut obținut în ultimii 30 de ani de muncă asiduă și care arată parcursul nostru către marea scenă a artelor lumii unde România a început să fie din ce în ce mai prezentă.
Fără îndoială, Festivalul este rezultatul unui efort colectiv atât din partea statului reprezentat de Președinția României, Guvern, Ministerul Culturii și Primăria Municipiului București, cât și a sferei private, prin companii și ONG-uri, care sprijină consistent întreaga organizare și buna desfășurare a acestui maraton muzical ale cărui cifre sunt impresionante: 4 săptămâni de festival, desfășurat în București și alte 16 orașe din România, peste 120 de concerte programate și alte zeci de evenimente conexe (conferințe, lansări de carte și expoziții), 3.500 de artiști invitați, 90 de concerte susținute doar în București, peste 150 de solişti, peste 60 de dirijori şi orchestre din 16 ţări”, spune ministrul Culturii, Raluca Turcan.
Festivalul facilitează accesul la muzică şi cultură a unui public cât mai larg
Ministrul a mai spus că artele sunt, fără echivoc, „cel mai bun ambasador al oricărei națiuni”, iar „România strălucește prin Festivalul Enescu”.
„Una dintre priorităţile din acest an ale Festivalului Internaţional George Enescu este facilitarea accesului la muzică şi cultură a unui public cât mai larg, provenient din medii cât mai diverse, un deziderat al mandatului meu pe care îl susțin prin finanțările deja acordate și prin programele și proiectele ce vor urma.
Dintre cele 6 serii de concerte (Mari Orchestre ale lumii, Concertele de la Ateneu, Concerte de la miezul nopţii, Enescu şi contemporanii, Orchestre româneşti, Concerte pentru familii şi copii) propuse în programul Festivalului, cea de Concerte pentru familii şi copii este deja sold-out. Mă bucură nespus acest lucru și îl felicit din inimă pe maestrul Cristian Măcelaru, director artistic, pentru această idee care s-a dovedit a fi una nu doar inspirată, ci chiar necesară”, a mai spus Raluca Turcan.
Potrivit ministrului Culturii, Festivalul Enescu rămâne cel mai prestigios ambasador cultural al statului român, „un recunoscut purtător de mesaj al valorilor noastre spirituale și al capacității unei națiuni de a traversa cu reziliență contexte dificile, ridicându-se prin excelența muzicii și puterea culturii”.
Ediţia din acest an a Festivalul Enescu stă sub semnul unei balanţe, spune Cristian Măcelaru
La rândul său, directorul artistic al Festivalului, Cristian Măcelaru, a explicat că „balanţa” a fost cuvântul care i-a definit conceptul pentru ediţia din acest an.
El spune că şi-a dorit ca publicul, cel obişnuit cu muzica clasică, dar şi cel care nu este obişnuit să asculte o operă, să poată înţelege ce se transmite prin muzică.
„Cuvântul care mi-a definit conceptul pentru anul acesta este o balanţă, o balanţă perfectă, pentru că e necesar ca festivalul să deschidă uşile unui public foarte larg şi e necesar ca festivalul să continue o tradiţie – a prezenta în România lucrări care nu s-au făcut, lucrări care nu s-au mai cântat.
Dacă vă uitaţi în programul care există pentru anul acesta veţi descoperi această balanţă. Nu vreau să fie nici un festival care să elimine posibilitatea de a include în sala de concerte pe cei care nu sunt obişnuiţi să asculte o operă care nu s-a mai făcut sau care nu e cunoscută şi de aceea am vrut să aduc o balanţă în care să avem un spectru complet a ceea ce se prezintă.
După cum vedeţi, operele care se prezintă în concert, care nu s-au mai făcut în România, sunt lucrări care sunt foarte, foarte greu de produs, foarte dificile.
În primul rând mă gândesc la Ligeti (n.r. Gyorgy Ligeti) – ‘Le grand macabre’, care este o operă atât de incredibilă, dar o operă atât de dificil de produs şi un lucru care îmi doresc foarte mult să continue în tradiţia operelor din România – să fie încorporate în ceea ce se face tot mai des. Festivalul are menirea de a da o direcţie, nu de a fi singura entitate care să producă acest fel de opere”, a declarat, sâmbătă, Cristian Măcelaru.
Planuri pentru o nouă mare sală de concerte în Bucureşti
Întrebat când va avea Bucureştiul o sală de concerte adecvată pentru mari concerte, primarul Nicuşor Dan a răspuns că municipalitatea are în curs de elaborare un nou plan urbanistic general.
„Bucureştiului îi lipseşte o sală mai mare decât Sala Ateneului pentru muzică clasică. Municipalitatea este în curs de elaborare a noului plan urbanistic general.
Planul urbanistic general va stabili un echilibru în dezvoltarea oraşului şi un echilibru în funcţiunile publice, de exemplu unde să fie sala polivalentă şi o locaţie pentru o mare sală de concerte este una din preocupările noastre de a identifica exact locaţia”, a declarat edilul.