Având în vedere situația pieței muncii din România, tot mai mulți angajatori apelează la metode inedite pentru a atrage angajații de care are nevoie. Această metodă de a recompensa recomandările bune este adesea folosită în străinătate, însă ar putea prinde foarte bine și în țara noastră.

Recompensă de 300 de dolari cash

„Oferim recompensă. Câte $300! Căutăm trei mecanici / electromecanici buni. Dacă tu cunoști unul și ni-l recomanzi, noi îl angajăm iar el performează în primele trei luni, încasezi recompensa de 300 dolari. Cash!”, se arată în mesajul fabricii de ambalaje și pungi din Iași.

Fabrica are în prezent aproape 150 de angajați, însă are nevoie de specialişti, care sunt greu de găsit.

„Pentru că utilajele astea sunt performante, dar, surpriză, nu funcţionează singure niciodată. În acelaşi timp căutăm oameni cu multă experienţă. Ăsta e motivul pentru care suntem dispuşi să oferim o recompensă, dar şi să-i recompensăm aşa cum merită!”, explică, pentru Observator, Tiberiu Stoian, directorul general al firmei din Iași.

Specialiştii spun că şansele ca angajaţii să se adapteze rapid şi să rămână mult timp în companie sunt mai mari prin recomandarea cu recompensă.

„Este vorba şi de costurile pe care le impune căutarea unui loc de muncă, una este să plăteşti o platformă de recrutare şi alta este să dai banii respectivi unei persoane care îţi va aduce pe cineva în companie. Îl motivezi şi pe cel care îţi va aduce specialistul şi în acelaşi timp investeşti banii respectivi în ceva, în motivarea propriului angajat”, explică Diana Chihaia, șefa Serviciului pentru Orientare în Carieră al UAIC Iași.

Probleme pentru piața muncii la nivel global

Amintim că, un studiu recent arată că peste 60% dintre tinerii cu vârsta între 15 și 24 de ani de la nivel global (830 de milioane de persoane) nu vor avea competențele necesare pentru piața muncii în 2030, inclusiv cele pentru tranziția la economia verde. Datele sunt relevate de un raport realizat de PwC, UNICEF și Generation Unlimited.

Printre principalele cauze ale acestei situații se numără lipsa unei strategii de educare și formare pentru piața muncii, bazată pe colaborarea dintre guverne, mediul de afaceri și organizațiile neguvernamentale, dar și accesul limitat sau inexistent la internet.

În România, potrivit Institutului Național de Statistică, în trimestrul al treilea din 2022, rata şomajului a atins 23,9% în rândul tinerilor (15-24 ani) comparativ cu rata generală de 5,4%.