Datele înregistrate de Salario, comparatorul de salarii realizat de eJobs, arată că un angajat din domeniul transporturilor și distribuției câștigă în medie 3.400 de lei pe lună. Totuși, media banilor primiți diferă în funcție de mai multe condiții.
Cât câștigă de fapt un șofer de TIR? Sumele sunt de-a dreptul impresionante
Datele înregistrate de Institutul Național de Statistică (INS) arată că media salarială din transporturi este apropiată de media pe economie în momentul de față, care s-a ridicat la 3.879 de lei în luna decembrie. Astfel, un angajat din domeniul transporturilor și distribuției câștigă în medie 3.400 de lei pe lună, în timp ce un curieri câștigă o medie de 2.4000 de lei, un dispecer câștigă o medie de 3.400 de lei iar un manager de parc auto câștigă o medie de 4.500 de lei.
„Totuși, există diferențe de venituri în funcție de ramura despre care vorbim: angajații din transporturile aeriene, de exemplu, câștigă semnificativ mai mult, la fel și cei care lucrează în transporturile internaționale. Zona de curierat, de asemenea, care a cunoscut un avânt fantastic odată cu pandemia, raportează venituri reale considerabil mai mari decât salariul de bază, căci intervin și bacșișurile, deloc neglijabile. Astfel, un curier poate să ajungă să închidă o lună și cu un venit de peste 4.000 lei”, a explicat Raluca Dumitra, directorul de marketing al eJobs România, cea mai mare platformă de recrutare din țară.
Datele eJobs arată că salariile curierilor sunt mult mai mari și pot ajunge la 2.000-3.000 de euro, la care se adaugă și diurne ori sporuri pentru condițiile și programul de lucru.
Creșterea prețurilor la motorină și benzină
În altă ordine de idei, industria de transport maritim a început să resimtă efectele creșterii prețurilor la motorină și benzină, în contextul în care combustibilul reprezintă cea mai mare cheltuială pentru aceasta. Așadar, combustibilul utilizat de navele maritime poate fi produs din aceleaşi ingrediente pe care companiile de rafinare le utilizează pentru producţia de motorină şi benzină.
Totuși, creşterea marjelor de profit în cazul motorinei şi benzinei face producţia acestor combustibili mai atractivă pentru companiile de rafinare, astfel că rezultatul constă în livrări mai mici de combustibili pentru sectorul maritim. Combustibilul este cea mai mare categorie de cheltuieli pentru industria de transport maritim astfel încât orice creştere de preţ înseamnă mai multe presiuni inflaţioniste asupra unor lanţuri globale de aprovizionare globale deja tensionate. Preţul combustibilului pentru nave în portul Rotterdam a ajuns zilele trecute la cel mai ridicat nivel de după 2019, după o creştere de 23% comparativ cu situaţia de la începutul anului.
„Este un motiv în plus pentru care preţurile mondiale la materii prime şi inflaţia sunt atât de ridicate”, a explicat Mark Williams, analist specializat pe produse petroliere şi rafinate la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd.