Cei care dețin o mașină mai veche de 15 ani ar putea să primească din partea autorităților suma de 3.000 de lei pentru a o aduce la casare. Această sumă se va livra chiar dacă proprietarul respectivei mașini nu își achiziționează un autoturism nou în schimb, așa cum se întâmplă în cazul Programului Rabla.
Astfel, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) plătește practic pentru trimiterea vehiculelor la fier vechi. Programul se vrea a fi unul complementar celui Rabla, deja existent și singura condiție este ca mașina să fie mai veche de 15 ani, scrie economedia.ro.
Suma ar putea fi și mai mare
Suma de 3.000 de lei este cea recomandată de AFM, dar aceasta poate fi mai mare sau mai mică, pentru că depinde de posibilitățile administraţiilor locale. Acest program este încă în lucru la AFM și Ministerul Mediului și urmează să fie prezentat în zilele următoare.
„Noi vom acoperi 1.500 de lei din această sumă, restul e responsabilitatea autorităţilor locale, dar acestea pot decide să ofere şi alte lucruri în schimbul maşinii. Biciclete, trotinete electrice, depinde de ei”, explică șeful AFM, Lorand Fulop, pentru sursa citată.
În prezent, sunt înmatriculate 7.2 milioane de maşini în România. Dintre acestea, 3.4 milioane au mai puţin de 15 ani. În schimb, 3.8 milioane de autoturisme sunt mai vechi de 16 ani, ceea ce reprezintă peste 50% din parcul auto.
Cererea pentru mașini second-hand a crescut în 2021
Anul 2021 a început cu două puncte de presiune majore pentru piața auto: pandemia și criza de materii prime, care s-a transformat pe parcurs, în criza semiconductorilor. „Punctele de fierbere” ale industriei producătoare de mașini au fost întreținute și de valul de scumpiri ale energiei electrice și gazelor naturale.
Din a doua jumătate, anul 2021 a început să arate din ce în ce mai dificil pentru piața auto. Criza semiconductorilor s-a agravat și au început să apară întârzieri în livrarea modelelor noi de mașini. Timpul de așteptare a ajuns chiar și la un an.
În paralel, cererea a început să crească pe piața de mașini rulate. Dealerii au epuizat rapid stocurile, pentru că erau, deja, mai mici, din cauza cererii temperate care s-a instalat pe piața auto, încă din 2020. În ciuda cererii și interesului clienților, stocurile de mașini second-hand nu au putut fi refăcute la aceleași volume, pentru că lipsa mașinilor noi i-a făcut pe proprietarii de mașini rulate să-și mai păstreze mașinile vechi până le primeau pe cele noi, și, astfel, să nu le introducă, încă, în circuitul de mașini la mâna a doua.
Totuși, în 2021, piața mașinilor SH din import a crescut, iar tranzacțiile cu mașini second-hand pe plan intern au avut cel mai bun an din istoria lor.