Potrivit primarului Mihai Chirica, programul „rabla local” de la Iaşi va debuta începând cu date de 23 septembrie.
Proprietarii de rable vor primi 3.000 de lei
Vor fi primite pentru casare doar autovehicule mai vechi de 15 ani care se află în proprietatea persoanelor fizice de cel puţin 5 ani. În schimbul acestor autovehicule, proprietarul urmează să primească un stimulent în valoare de 3.000 lei, jumătate din sumă fiind suportată din bugetul local.
„Este un program gestionat de Ministerul Mediului prin Agenţia Fondului pentru Mediu. Presupune scoaterea din circulaţie a autovehiculelor mai vechi de 15 ani sub normă Euro 3. Avantajele sunt evidente: se eliberează în loc de parcare, avem gestiunea unor maşini care zac pe domeniul public şi au un impact negativ asupra mediului. Se economisesc foarte mulţi bani. Eliberarea unui loc de parcare înseamnă economisirea a 9.700 de euro. Prin urmare, toţi avem de câştigat. Sper să avem cât mai mulţi ieşeni care renunţă la aceste maşini pe care oricum nu le folosesc şi nu le mai cumpără nimeni”, a declarat primarul Chirica.
Edilul a menţionat că beneficiarul stimulentului de casare trebuie să îşi ia angajamentul că nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 4 sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea banilor.
„Mai întâi am făcut o radiografie a parcului de maşini uzate existente la nivelul municipiului Iaşi. În momentul de faţă în Iaşi sunt înmatriculate 136.042 vehicule. Acum 4 ani erau 123.000 de vehicule. Dintre cele 136.042 non Euro, cele care din punct de vedere constructiv nu s-au încadrat la niciuna dintre normele Euro, sunt 21.012, Euro 1 sunt 251, Euro 2 – 11.733, Euro 3 – 20.821, Euro 4 – 43.378, Euro 5 – 20.585, Euro 6 – 18.762. La sfârşitul lunii mai erau 2.405 maşini hibrid şi 423 de vehicule electrice, cu 100 mai mult faţă de 31 decembrie 2021”, a mai precizat primarul Mihai Chirica.
Programul va începe de 23 septembrie
Amintim că, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat luna trecută că unităţile administrativ-teritoriale organizate la nivel de comună, oraş sau municipiu şi subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti îşi vor putea crea conturi de utilizator, începând din 23 septembrie 2022.
Ulterior, în perioada 30 septembrie 2022, ora 10:00 – 25 noiembrie 2022, ora 14:00, sau până la epuizarea bugetului alocat sesiunii de finanţare, solicitanţii vor depune cererile de finanţare, împreună cu documentaţia aferentă, în aplicaţia informatică prin intermediul conturilor de utilizator create.
Potrivit sursei citate, conturile create şi utilizate pentru înscrierea în cadrul Programului Iluminat public, Programului Staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice în localităţi, Programului Eficienţă energetică în clădirile publice, Programului Rabla Clasic şi a Programului Rabla Plus rămân valabile şi pot fi accesate pentru depunerea cererilor de finanţare pentru Programul privind casarea autovehiculelor uzate.
Suma alocată sesiunii de finanţare este de 50 de milioane de lei.