Călătoriile cu avionul pot fi foarte stresante pentru oameni și asta din cauză că te poți confrunta cu zboruri anulate, întârziate sau, din păcate, cu pierderea de bagaje. Din această cauză, mulți pasageri sunt dezamăgiți. Ba chiar unii dintre ei rămân și fără bani.
Există, totuși, reguli europene care arată că toți cei care au avut astfel de problem pot primi compensații care ajung la sute de euro.
Mulți fie nu știu despre aceste compensații, fie cred că este prea complicat pentru a-și recupera banii, însă, în realitatea, lucrurile nu sunt chiar atât de grele.
Cazurile în care se dau despăgubiri
Așadar, românii trebuie să știe că unul dintre cazurile în care se oferă despăgubiri este atunci când avionul are o întârziere de cel puțin trei ore. Acest lucru se aplică atunci când ajungi la destinația finală cu mai mult de trei ore de la ora de sosire prevăzută inițial.
În cazul în care avionul are o întârziere mai mare de două ore, este dreptul pasagerilor de a cere apă și mâncare. Dacă perioada de întârziere trece de mai mult de două ore, atunci ei au dreptul să ceară cazare gratuită și transport până la hotel și înapoi.
În cazul în care zborul este anulat, pasagerii au dreptul să ceară cazare gratuită și transport până la hotel și înapoi.
Există și cazuri în care pasagerului i se refuză îmbarcarea din cauza overbooking-ului, ceea ce îi dă dreptul acestuia să ceară cazare gratuită și transport până la hotel și înapoi.
Compensații se mai dau și pentru bagaje, dacă acestea sunt întârziate, pierdute sau distruse.
Compensații de până la 600 de euro
Compensațiile se oferă în funcție de distanța parcursă, astfel:
- 250 de euro pentru zboruri de până în 1.500 de km
- 400 de euro pentru zboruri europene ce trec de 1.500 de km și pentru toate zborurile între 1.500 de km și 3.500 de km
- 600 de euro pentru restul zborurilor
Banii se plătesc fie în numerar, fie prin transfer bancar. Totuși, mai sunt câteva beneficii oferite de către companii, dar doar dacă pasagerii își dau acordul.
De exemplu, pasagerii pot cere compensații pentru anularea unui zbor chiar dacă au primit banii înapoi pentru bilet sau dacă au fost duși la destinație cu un alt avion.
Suma maximă stabilită pentru pierderea de bagaje este de 6.000 de lei. De asemenea, compania aeriană mai trebuie să plătească și pentru produsele de igienă, iar suma pentru acestea este stabilită în funcție de documentele doveditoare ale pasagerilor.
În cazul în care se întâmplă ceva cu bagajul, este importat să depuneți imediat o reclamație la aeroport și la compania aeriană.
Companiile aeriene ignoră mesajele pasagerilor
De multe ori, companiile aeriene ignoră mesajele oamenilor. Dacă a trecut o lună de când ați trimis un mesaj și nimeni nu v-a răspuns, atunci trebuie făcută o plângere la ANPC, dacă este vorba de o companie din România, sau o plângere la Centrul European al Consumatorilor din România, dacă avionul a provenit de la o companie aeriană din altă țară.
Nu în ultimul rând, trebuie păstrate toate documentele și chitanțele pentru a putea cere despăgubiri dacă este cazul.