Vești importante pentru românii care au în vizor să-și schimbe mașinile. Ministerul Mediului vrea să modifice programele Rabla. În acest moment se află în dezbatere publică trei proiecte de ordin pentru Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Local.
Schimbările avute în vedere vizează majorarea primei de casare (Rabla Clasic), impunerea unui plafon al prețului în cazul mașinilor electrice achiziționate prin Rabla Plus și interzicerea cumpărării, timp de trei ani, a unei mașini cu un nivel de poluare mai mic de Euro 5, în cazul programului Rabla Local (încă nelansat).
Prin primul proiect pus în dezbatere, Ministerul Mediului propune modificarea regulilor programului Rabla Clasic, cuprinse în Ordinul 324/2020.
Modificările aduse programului Rabla Clasic
Cele mai importante modificări ce vor fi aduse programului Rabla Clasic sunt:
- majorarea primei de casare, în cazul casării unui autovehicul uzat, de la 6.000, cât e acum, la 7.000 de lei, iar în cazul casării a două vehicule, de la 9.000 la 10.000 de lei;
- reducerea nivelului de emisii acceptate pentru acordarea primei de casare – maximum 155 g CO2/km (acum e 160 g CO2/km);
- eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere;
- modificarea valabilității notei de înscriere la o perioadă de 90 de zile;
- stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 300.000 de lei;
- eliminarea condiției de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar doar în cazul instituțiilor publice.
Regulile stabilite în programul Rabla Plus
Cel de-al doilea proiect de ordin al Ministerului Mediului vizează modificarea Ordinului 323/2020, ce conține regulile programului Rabla Plus.
Concret, cele mai importante dintre modificările propuse în cazul programului Rabla Plus sunt:
- stabilirea unei valori maxime de 75.000 de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul electric;
- mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanții instituții publice;
- stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 1.000.000 de lei;
- eliminarea obligației casării unui autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar tot în cazul instituțiilor publice;
- eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere;
- modificarea valabilității notei de înscriere la 90 de zile (acum e valabilă 300 de zile).
Schimbările în legătură cu programul Rabla Local
În fine, cel de-al treilea proiect de ordin al Ministerului Mediului vizează modificarea regulilor programului (încă nelansat) Rabla Local, și anume a Ordinului 2.261/2022. Astfel, înainte de lansarea programului, vor apărea următoarele schimbări în legătură cu Rabla Local:
- modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul programului (pentru a face programul mai atractiv pentru primării și astfel să participe cât mai multe): 80% de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și 20% de la primărie (transpus în lei, ținând cont că stimulentul e în valoare de 3.000 de lei – 2.400 lei de la AFM și 600 de lei de la primărie);
- introducerea noțiunii de contribuție proprie a primăriilor, pentru a fi evidențiată suma acordată persoanelor fizice de către acestea;
- detalierea etapelor programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice;
- angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de trei ani de la primirea stimulentului pentru casare (regulile de acum vorbesc de mașini cu norma de poluare Euro 4);
- introducerea termenului de decontare a cererilor de plată de 30 de zile;
- posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată pentru primării;
- modificarea pragurilor de finanțare – în cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie va putea obţine finanţare pentru cel mult:
- 50 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie sub 5.000 de locuitori;
- 100 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori;
- 500 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori;
- 1.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori;
- 5.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.