„Subliniem faptul că certificatele de situație de urgență NU MAI SUNT NECESARE pentru obținerea șomajului tehnic.
Pentru obținerea șomajului tehnic trebuie depuse următoarele documente la ANOFM, în format electronic:
De către angajatori: Cerere semnată și datată de către angajator și Declarație pe propria răspundere și listă angajați aflați în șomaj tehnic. În Declarație li se va cere să certifice faptul că informațiile sunt adevărate și li se va prezinta consecința juridică a prezentării unor informații false. Răspunderea este a angajatorului/persoanei care depune Cererea.
Cererile pot fi depuse la ANOFM astfel:
Începând cu 1 aprilie pentru perioada 16-31 martie.
Începând cu 1 mai pentru perioada 1 aprilie-16 aprilie.
Angajatorii care depun documentele la ANOFM primesc banii în termen de 15 zile de la depunerea documentelor, iar obligația acestora este ca în termen de 3 zile să plătească sumele primite angajaților aflați în șomaj tehnic,” se arată într-un comunicat al Guvernului.
Ministrul Muncii: În acest moment, avem 500.000 de contracte de muncă suspendate
O jumătate de milion de contracte individuale de muncă sunt suspendate în prezent, a declarat, luni, ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru.
Ministrul Muncii a adăugat că statul este pregătit pentru acoperirea indemnizaţiei de şomaj tehnic pentru un milion de persoane.
„Reglementările pe care noi le-am luat sunt aferente decretului pe care domnul preşedinte l-a emis. În orizontul acestui decret, care înseamnă 16 martie – 16 aprilie, noi ne-am făcut o estimare în două etape. O etapă care ar fi însemnat aproximativ 500.000 de contracte individuale de muncă suspendate, respectiv 1.000.000 (de contracte de muncă suspendate – n. r.). Suntem pe la jumătatea acestui scenariu. Noi ne-am pregătit cu o estimare de 4 miliarde de lei pentru acoperirea unui număr de 1.000.000 de contracte suspendate. În acest moment suntem la jumătate. Sigur, nu înseamnă că ne aşteptăm ca cifra să rămână aici, doar ne-am pregătit pentru dublul numărului pe care îl avem în acest moment şi suntem atenţi în continuare, pe măsură ce evoluează lucrurile şi discuţiile noastre se reiau, pentru a fi pregătiţi în orice scenariu”, a declarat Violeta Alexandru, la Digi FM.
Ministrul Muncii a explicat că angajatorii care şi-au plasat angajaţii în şomaj tehnic pot depune începând cu 1 aprilie solicitările către agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă.
„Statul va plăti (şomajul tehnic, n.r.), nu va plăti niciun angajator urmând ca statul să-i ramburseze banii, ci ei vor veni direct de la stat. De aceea am şi simplificat procedurile prin care angajatorii pot avea acces la aceste resurse. Dacă sunt angajatori cu angajaţi având contracte individuale de muncă, atunci în baza unei cereri şi a unei declaraţii, două modele foarte simple, (…) oamenii vor avea acces rapid la fondurile guvernamentale. Se pot depune începând cu 1 aprilie, oricând în intervalul de până în 15 zile începând din prima zi a lunii aprilie, urmând ca imediat ce se va depune cererea, indiferent că este vorba de AJOFM sau AJPIS, să se proceseze rapid şi să se şi vireze banii pentru angajator, astfel încât, până la jumătatea lunii, aşa cum se întâmplă în practica oricărei companii, să se poată încasa şi banii şi să se poată face şi plăţile de îndată către angajaţi. Pentru angajaţii cu contracte individuale de muncă, având în vedere că statul acoperă şi contribuţiile la salariile acestora, plata se va face la angajator, urmând ca acesta să îi vireze în trei zile banii şi să plătească toate contribuţiile acoperite din resursele statului pentru salariile acestora, astfel încât ei (angajaţii – n. r.) să aibă continuitate în această perioadă”, a precizat Violeta Alexandru.
Ministrul Muncii a adăugat că vor exista controale la angajatorii care primesc şomajul tehnic de la stat, dar doar după încheierea crizei actuale.
„Vor fi controale după această perioadă – subliniez, după perioada de criză, dar controale vor fi. Eu voi avea grijă să nu se facă abuzuri şi voi fi atentă şi eu şi ceilalţi colegi care au instituţii, care se ocupă cu activităţi de control, să nu existe abuzuri. Dar sunt bani publici şi trebuie să fim responsabili pentru cheltuirea lor. De aceea spun că cine îi va cheltui corect n-ar niciun motiv să se îngrijoreze. Cine nu, probabil că se sperie. Nu trebuie să avem niciun fel de sperietură cu privire la eventuale verificări, pentru că nu avem de gând să se întâmple abuzuri. O parte din bani, cea mai mare parte din bani, sper, vor fi rambursaţi de Comisia Europeană şi, prin urmare, suntem obligaţi, inclusiv prin procedurile pe care le avem în accesarea banilor europeni, să efectuăm aceste verificări, care însă nu au de ce să sperie pe niciun angajator”, a menţionat Violeta Alexandru.
Pe de altă parte, ministrul Muncii a confirmat că legislaţia actuală îi obligă pe părinţii cu copii să se întoarcă la muncă în perioada vacanţei şcolare de Paşte.
„Aşa cum este acum ordonanţa, da (…). Este o reglementare similară cu ceea ce aveam într-o perioadă obişnuită, dar vom evalua, funcţie de evoluţia lucrurilor, şi în mod evident, dacă se impune şi dacă este cazul, voi veni cu propuneri în completarea reglementării astăzi în vigoare, dar da, în această dimineaţă, răspunsul este da: ordonanţa prevede întoarcerea în activitate – a se înţelege şi activitatea de la domiciliu – în perioada vacanţei, aşa cum se întâmplă în mod obişnuit, când n-ar fi fost criză şi ar fi trebui ca părinţii să găsească o soluţie pe perioada vacanţei şcolare pentru copii”, a declarat Violeta Alexandru.