Vești noi pentru mii de români. Ministerul Finanţelor Publice vine cu noi detalii privind acordarea bonificaţiilor la plata impozitului pe profit sau pe venit.
Vineri, MFP a publicat o serie de detalii despre acordarea bonificaţiilor la plata impozitului pe profit sau pe venit pentru microîntreprinderi, dar şi despre depunerea formularului 112 – „Declaraţie privind obligaţiile de plată contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”.
În prima parte a documentului publicat se vorbește despre acordarea bonificaţiilor la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, prevăzute de art. 1 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020 privind unele măsuri fiscale şi modificarea unor acte normative.
Ce trebuie să faci?
Astfel, pentru acordarea bonificaţiilor la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului I 2020, inclusiv a impozitului datorat pentru trimestrul/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie – 25 iunie 2020, pentru contribuabilii care intră sub incidenţa prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020, contribuabilii şi autorităţile fiscale vor avea în vedere mai multe precizări, precizează MFP.
Printre acestea: calculul şi deducerea bonificaţiei din impozitul datorat pentru determinarea impozitului rămas de plată se realizează de către contribuabil; bonificaţia se deduce din impozitul datorat, indiferent de procedurile legale de distribuire şi de stingere a creanţelor bugetare prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi de legislaţia terţiară corespunzătoare; termenul „plătesc” prevăzut de art. 1 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020 are în vedere numai plata efectivă a impozitului datorat diminuat cu suma aferentă bonificaţiei, aşa cum rezultă şi din instrumentul de motivare şi promovare a actului normativ, „în vederea stimulării plăţii obligaţiilor fiscale scadente, ţinând cont de necesităţile de finanţare a cheltuielilor bugetare se impune acordarea unor bonificaţii de plată pentru contribuabilii care au capacitate financiară de a plăti impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor”. În acest sens, nu sunt avute în vedere celelalte modalităţi de stingere a creanţelor fiscale prevăzute de Codul de procedură fiscală, respectiv nu se calculează bonificaţie pentru: compensare, scutire, anulare, prescripţie, dare în plată sau prin alte modalităţi prevăzute de lege.
Când se acordă bonificația?
În ceea ce privește acordarea bonificației, aceasta este valabilă numai pentru plăţile efectuate după data intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 33/2020 până la data de 27 aprilie 2020, plăţi reprezentând impozit datorat aferent trimestrului I 2020 diminuat cu suma aferentă bonificaţiei; în cazul contribuabililor care intră sub incidenţa prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, bonificaţia se acordă numai pentru plăţile efectuate după data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020 până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie – 25 iunie 2020, după caz, plăţi reprezentând impozit datorat diminuat cu suma aferentă bonificaţiei.
Referitor la depunerea formularului 112 – „Declaraţie privind obligaţiile de plată contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, Ministerul Finanţelor precizează că obligaţiile fiscale reprezentând impozitul pe venit şi contribuţiile sociale aferente lunii martie, cu termen legal de depunere 25 aprilie 2020, vor fi declarate până la data de 27 aprilie 2020 inclusiv, prin completarea şi depunerea formularului 112 aprobat prin Ordinul ministrul finanţelor publice, ministrul muncii şi justiţiei sociale şi ministrul sănătăţii nr. 3063/1376/1430/2019.
Formularul se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă şi se poate descărca de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Pentru declararea obligaţiilor fiscale aferente lunii aprilie 2020, cu termen legal de depunere 25 mai 2020, este în curs de aprobare un nou model de formular 112, în care vor fi evidenţiate reglementările legale aprobate în perioada stării de urgenţă.
Potrivit art. XI alin. (7) din OUG nr. 30/2020 cu modificările şi completările ulterioare, termenul de plată şi declarare a obligaţiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj.
Astfel, obligaţiile fiscale aferente indemnizaţiilor de şomaj tehnic acordate din bugetul asigurări pentru şomaj sau după caz din bugetul de stat în baza OUG nr. 30/2020, cu modificările şi completările ulterioare, plătite prin intermediul angajatorilor/plătitorilor de venit, se declară şi se plătesc prin declaraţia – formular 112 în conformitate cu aceste prevederi legale, respectiv, pentru sumele încasate de angajatori în luna aprilie – până la data de 25 mai.
În ceea ce privește modificarea declaraţiei 112, s-au avut în vedere prevederile din Legea pensiilor şi Legea privind reforma în domeniul sănătăţii, în ceea ce priveşte asigurarea continuităţii calităţii de asigurat în cele două sisteme.