Consumatorii ar putea primi bani înapoi de la furnizorii de energie electrică şi gaze, în cazul în care acestea au încasat plăţi anticipate pentru consumul estimat, iar consumul estimat a fost mai mare decât cel real cu cel puţin 100 de lei. Prevederea se regăseşte într-un ordin al Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), aflat deocamdată la stadiul de proiect.
Dacă diferenţa plătită este mai mică de 100 de lei, suma va fi scăzută din facturile ulterioare, însă cazul în care un consumator a plătit cu cel puţin 100 de lei în plus la factura de regularizare faţă de consumul real înregistrat, atunci furnizorul trebuie să dea banii înapoi, scrie Economica.net.
Ordinul ANRE armonizează metodologiile cu Legea 155/2020, care a modificat Legea Energiei.
Ce prevede, mai exact, ordinul Autorităţii de Reglementare?
„În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită în plus de către acesta este mai mare de 100 lei, să restituie această sumă conform prevederilor legale în vigoare. În situaţia în care în urma regularizării suma plătită în plus de către clientul casnic este mai mică de 100 lei, suma va fi compensată în contul facturilor următoare.”
Modificarea aceasta are în vedere doar consumatorii de energie electrică, însă şi pentru cei de gaze se va proceda în acelaşi mod, pentru a se respecta prevederile noii Legi 155/2020.
Această lege prevede următoarele: „Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile și să reflecte în mod adecvat consumul probabil. În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client, în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare. Orice diferență în ceea ce privește clauzele și condițiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate de către furnizor pentru diferitele sisteme de plată.”