Anumiți români au primit facturi de mii de lei, în timp ce alții au avut parte de o altă surpriză: facturi cu minus. Această categorie beneficiază de bani returnați de la furnizorul de energie.
Este vorba despre clienții care au consumat mai puțină energie în 2022, comparativ cu anul precedent. Astfel, vor fi reîncadrați în alt plafon de preț.
Furnizorul de energie va plăti diferența de preț tarifată
Așadar, furnizorul de energie va plăti diferența de preț tarifată, respectiv diferența dintre 80 de bani kW/h şi 68 de bani kW/h. Banii se pot scădea din următoarea factură a clientului sau, la cererea acestuia, pot fi trimiși într-un cont.
Amintim că, în 2022, consumatorii casnici au avut în factura la energie unul dintre cele două plafoane de preț valabile atunci, respectiv 68 de bani/kWh (în cazul în care media consumului lunar a fost de până în 100 kWh în 2021) sau 80 de bani/kWh (în cazul în care a consumat între 100 și 300 kWh în 2021).
Din septembrie 2022 s-a introdus o reglementare suplimentară. Este vorba despre un plafon de preț de 80 de bani/kWh pentru consumul lunar mediu al anului precedent cuprins între 100 și 300 kWh pentru primii 255 kWh; maximum 1,3 lei/kWh pentru diferența de consum de până la 300 kWh.
Mai mult, s-a pus plafon de 1,3 lei pentru cei care consumă mai mult de 300 kWh lunar.
Acești clienți casnici vor primi facturi cu minus
Potrivit legii, în februarie 2023, toți clienții casnici care au raportat un consum mediu real mai mic decât cel din 2021 și se încadrează în alt plafon de preț (mai mic), cu acest consum real, vor fi reîncadrați în tranșa cu consum mai mic și cu preț plafonat redus. Acești clienți casnici vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior, dar cu minus.
Clienții Enel au avut parte de o adevărată surpriză
Clienții Enel au avut parte de o adevărată surpriză. Aceștia au primit facturi în care au fost incluse două perioade de facturare.
În acest context, Ioana Krekan, reprezentant Enel, a subliniat că nu există modificări din punct de vedere al formatului.
Singurul lucru diferit în factura emisă este că include două perioade facturate, perioada 16-31 decembrie și consumul aferent lunii ianuarie.
„Din punct de vedere al formatului facturii nu sunt modificări. Ceea ce este diferit în factura emisă în această perioadă este perioada facturată. Dacă ne aducem aminte, în decembrie 2022, am avut 2 modificări legislative majore, care au impactat întreg procesul de facturare, iar în luna ianuarie facturile emise către clienți au fost pentru jumătate de lună, pentru perioada 1-15 decembrie 2022.
În facturile emise în această perioadă, clienții regăsesc două perioade facturate, perioada 16-31 decembrie și consumul aferent lunii ianuarie. Primele 15 zile au fost facturate în ianuarie, iar acum revenim și facturăm și cealaltă jumătate a lunii decembrie împreună cu consumul din ianuarie”, a explicat Ioana Krekan.