Se dau banii înapoi! Vestea momentului pentru acești români. Se aplică în toată țara

pensii

SURSA FOTO: Dreamstime

Contribuabilii care au achitat taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau, după caz, timbrul de mediu pentru autovehicule și care nu au beneficiat de restituire pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul plății taxelor, pe cale administrativă, prin cerere adresată organului fiscal central competent (ANAF).

Potrivit CECCAR Business Magazine, Ordinul nr. 868/1.303/2023 al ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor și al ministrului Finanțelor pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule, precum și a modelului și conținutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial din nr. 342 din 24 aprilie 2023

Principalele prevederi ale actului normativ:

Contribuabilii care au achitat:

– taxa specială pentru autoturisme și autovehicule,

– taxa pe poluare pentru autovehicule sau, după caz,

– timbrul de mediu pentru autovehicule

și care nu au beneficiat de restituire pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul plății taxelor, pe cale administrativă, prin cerere adresată organului fiscal central competent (ANAF).

Cererea se depune în termen de 5 ani

De reținut: Dreptul contribuabilului de a cere restituirea se naște la data intrării în vigoare a OUG nr. 93/2022, respectiv la 29 iunie 2022, indiferent de momentul la care s-a achitat taxa, iar cererea de restituire se depune în termen de 5 ani de la această dată.

Important: Se vor plăti de către stat și dobânzile aferente sumelor achitate, calculate de la data perceperii acestora și până la data restituirii. Nivelul dobânzii este de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere.

Restituirea sumelor se face pe baza cererii depuse de contribuabil la organul fiscal central competent în administrarea acestuia. Cererea trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită contribuabilului, precum și elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului și datele de identificare ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/varianta, numărul de înmatriculare și numărul de identificare, pentru care se solicită restituirea sumelor.

2. Hotărârea Guvernului nr. 355/2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr. 479/2003, publicată în Monitorul Oficial nr. 344 din 24 aprilie 2023

S-a impus modificarea normelor metodologice ca urmare a schimbărilor aduse OUG nr. 28/1999.

Principalele modificări:

– S-a abrogat prevederea conform căreia bonurile fiscale emise de casele de schimb valutar se semnează și se ștampilează de emitent.

– Au fost stabilite o serie de caracteristici tehnice și funcționale ale aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF) integrate în echipamente nesupravegheate, adică dispozitive de tipul automatelor comerciale, care funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, prin intermediul cărora se comercializează cu amănuntul produse alimentare și/sau nealimentare sau se prestează servicii direct către populație. Intră în categoria echipamentelor nesupravegheate și dispozitivele prin intermediul cărora se încasează contravaloarea serviciilor în regim de „autoservire”, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, cele prestate în spălătoriile auto și în stațiile automate de spălare articole textile.

– Nu sunt considerate echipamente nesupravegheate dispozitivele de tipul automatelor comerciale, prin intermediul cărora se comercializează cu amănuntul produse alimentare și/sau nealimentare sau se prestează servicii direct către populație, care nu sunt dotate constructiv cu o unitate de control.

– Pe carcasa aparatului livrat utilizatorului se aplică vizibil o etichetă care indică producătorul, distribuitorul autorizat – cu datele sale de contact, seria de fabricație a aparatului, precum și numărul autorizației eliberate de comisie.

– În interiorul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale se aplică, astfel încât să fie vizibilă din exterior, o folie holografică autoadezivă, personalizată prin tipărirea pe suprafața acesteia, cu majuscule, a textului „FISCALIZAT” și a datelor de identificare ale distribuitorului autorizat, precum și prin înscrierea manuală a simbolului caracteristic unității de service acreditate și a numărului de identificare a tehnicianului de service, într-un spațiu dedicat, asigurându-se menținerea lizibilității datelor înscrise. Folia se asigură de către distribuitorii autorizați și va avea o dimensiune suficientă, astfel încât textele tipărite pe suprafața acesteia să fie lizibile cu ușurință, și se aplică de către tehnicianul de service odată cu instalarea aparatului de marcat electronic fiscal.

Alte modificări importante vizează procedura de urmat în următoarele situații:

– în cazul defectării aparatului de marcat electronic fiscal, precum și modalitatea de completare a registrului special;

– în cazul încetării activităților de livrări de bunuri cu amănuntul și prestării de servicii direct către populație, precum și în cazul transferării unui aparat de marcat electronic fiscal de la un punct de lucru la altul.