Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, care a câştigat licitaţia de privatizare a CFR Marfă, a declarat, luni, pentru AGERPRES, că se va întâlni în cursul zilei de astăzi cu reprezentanţii Comisiei de privatizare din cadrul Ministerului Transporturilor.
‘Mă voi întâlni cu Comisia de privatizare să vedem dacă mai putem face ceva’, a spus Stoica.
Întrebat care sunt variantele teoretice pentru ca procesul de privatizare să continue, Stoica a spus că va vedea acest lucru în cadrul întâlnirii de luni.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a afirmat, vineri, că privatizarea CFR Marfă va eşua dacă omul de afaceri Gruia Stoica nu plăteşte diferenţa de 170 milioane de euro pentru achiziţia companiei feroviare până luni, 14 octombrie 2013.
În data de 11 octombrie a.c., GFR a anunţat că a plătit 30 de milioane de euro pentru achiziţia CFR Marfă şi va achita diferenţa până la 202 milioane de euro, ulterior avizului Consiliului Concurenţei, respectiv în 45 de zile de la primirea documentaţiei complete.
În context, ministrul transporturilor a solicitat duminică, atât secretarului de stat din MT Cristian Ghibu, preşedinte al comisiei de privatizare a companiei, cât şi consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii, să transmită, în cursul zilei de luni, un punct de vedere privind evoluţia şi paşii următori în procesul de privatizare a companiei feroviare.
‘Este datoria domnului Ghibu ca, împreună cu consultanţii, să gestioneze acest proces de privatizare în favoarea statului român, care l-a învestit cu această responsabilitate, încă din februarie 2013, atunci când a fost numit la conducerea comisiei de privatizare şi mai târziu în septembrie 2013, când a semnat contractul de privatizare cu câştigătorul licitaţiei. Încă de la debutul mandatului de ministru, i-am cerut domnului secretar de stat Ghibu să se concentreze pe ducerea la bun sfârşit a procesului de privatizare’, a menţionat Mănescu într-un comunicat remis duminică AGERPRES.
Pe de altă parte, Grampet Group, societatea deţinută de către omul de afaceri Gruia Stoica, atenţiona, duminică, într-un comunicat de presă separat, că privatizarea CFR Marfă va eşua din vina vânzătorului, ‘deoarece Comisia de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă /SNTFM/ se ascunde în spatele avizului Consiliului Concurenţei pentru că nu şi-a îndeplinit obligaţiile’.
În acelaşi timp, compania a solicitat desecretizarea contractului de privatizare a CFR Marfă, şi a menţionat că GFR nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată.
La rândul său, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a explicat, recent, pentru AGERPRES, că instituţia a avertizat Guvernul încă din vară, când a avizat proiectul de Hotărâre de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, că textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plată a banilor.
‘Nici în acest moment notificarea depusă de GFR nu este completă, iar termenele noastre curg din momentul în care primim toată documentaţia’, a arătat Chiriţoiu în data de 10 octombrie.
El a adăugat că analiza instituţiei de concurenţă nu condiţionează cu nimic plata banilor, care pot intra în contul escrow înainte sau după avizul Concurenţei.
Potrivit Legii concurenţei, Consiliul are la dispoziţie cinci luni pentru a da un verdict, din momentul în care primeşte documentaţia completă, în timp ce Hotărârea de Guvern prevede că tranzacţia se va finaliza în 60 de zile începând cu data de 14 august 2013, termen care se împlineşte pe 14 octombrie. În caz contrar, contractul de privatizare se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.