Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) are pentru acest an planuri ambitioase. Realizarea obiectivelor stabilite prin Acordul Guvernului cu patronatele si sindicatele a oferit conducerii ANOFM un impuls pentru a deschide noi fronturi de ocupare a fortei de munca. Bilantul Agentiei pentru anul 2001 indica scaderea ratei somajului - sub 9,9% - si cresterea ponderii cheltuielilor cu masurile active in bugetul asigurarilor pentru somaj de la 2,2% in 2000, la 13,4%. In anul in curs
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) are pentru acest an planuri ambitioase. Realizarea obiectivelor stabilite prin Acordul Guvernului cu patronatele si sindicatele a oferit conducerii ANOFM un impuls pentru a deschide noi fronturi de ocupare a fortei de munca. Bilantul Agentiei pentru anul 2001 indica scaderea ratei somajului – sub 9,9% – si cresterea ponderii cheltuielilor cu masurile active in bugetul asigurarilor pentru somaj de la 2,2% in 2000, la 13,4%. In anul in curs, aceste cheltuieli tind sa se dubleze (22,54%). Banii nu vor mai fi insa folositi numai pentru plata ajutorului de somaj. Prin masurile care urmeaza sa se aplice, Agentia vrea
sa-i determine pe someri sa fie „mai activi pe piata muncii”. Prognozele ANOFM indica de altfel o crestere a ratei somajului, avand in vedere restructurarea care va avea loc in economie, precum si disponibilizarile din industria de aparare. Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat va fi, de asemenea, o alta cauza a cresterii ratei somajului, avand in vedere faptul ca pentru a primi ajutorul social, beneficiarii acestor prevederi de protectie trebuie sa prezinte o adeverinta care sa ateste ca sunt in evidentele ANOFP.
Presedintele ANOFM, dl Ioan Cindrea, precizeaza ca noile masuri pentru ocuparea fortei de munca – prevazute in Programul national de actiuni pentru ocuparea fortei de munca, Programul 180 si Programul Valea Jiului, se adreseaza deopotriva persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca si angajatorilor. Domnia sa estimeaza ca acest program national va conduce la ocuparea unui numar de 250.000 de locuri de munca in acest an. In afara metodelor cunoscute de sprijinire a persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca – mediere, calificare-recalificare, consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau initierea unei afaceri – ANOFM promoveaza acum tehnici multiple menite sa „scoata la lumina” munca … la negru si sa recupereze somerii „viciosi”.
Programe de integrare a tinerilor in munca
Prin noua Lege a asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, reprezentantii ANOFM considera ca in acest an vor fi angajati 53.410 tineri absolventi, ceea ce inseamna aproape o triplare a numarului celor care fac parte din categoria persoanelor sprijinite de stat sa intre in activitate imediat dupa absolvirea studiilor. La sfarsitul anului trecut au fost angajati 17.552 de absolventi pentru care agentii economici au beneficiat de subventii de la stat, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 35/1997. Rezultatele inregistrate in ultimul an cu prilejul Bursei locurilor de munca organizate special pentru absolventi au incurajat conducerea ANOFM sa conceapa o noua strategie de integrare a tinerilor pe piata muncii. Presedintele Ioan Cindrea apreciaza interesul tinerilor pentru a-si gasi un loc de munca imediat dupa absolvire. „Bursa locurilor de munca s-a organizat anul trecut in 103 agentii locale si 42 de agentii judetene. Desi remarcasem de la alte editii ca tinerii sunt cei preponderenti, trebuie sa recunosc faptul ca lansarea unui program de asemenea anvergura nu a fost lipsita de riscuri. Nu eram foarte sigur ca voi atrage intr-atat de multi tineri pentru a justifica mobilizarea de forte la nivel national. Au fost intervievate 40.097 de persoane, din care 28.713 erau absolventi ai promotiei 2001. Din randul acestora au fost deja incadrati 11.108.”
Incepand cu 1 martie se asteapta o crestere a angajarii absolventilor, generata de prevederile noii legi a asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca. Potrivit reglementarilor ce vor intra in vigoare curand, pentru fiecare absolvent incadrat in munca pe durata nedeterminata, angajatorul va primi, timp de 12 luni, o suma reprezentand un salariu minim brut pe economie. Un alt avantaj pentru angajatori il constituie faptul ca isi pot deconta, prin agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca si a municipiului Bucuresti, cheltuielile ocazionate de pregatirea profesionala a absolventilor angajati. „Fiecare agent economic poate gandi un program de completare a cunostintelor, de calificare si recalificare sau de specializare. Costurile se fundamenteaza pe baza nevoilor reale de instruire si a preturilor pietei – explica dl Ioan Cindrea. Nu exista limite prestabilite. Cursurile se pot organiza prin centrele noastre de formare existente in peste 20 de judete sau in intreprinderi.”
Pentru a reduce numarul somerilor proveniti din randul absolventilor, ANOFP va monitoriza oferta de pregatire din institutiile de invatamant cu nevoile de pe piata muncii. Actiunea a inceput sa se desfasoare la nivelul fiecarui judet, inca de anul trecut, pe baza unui protocol de colaborare intre Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale la nivel national si intre unitatile subordonate acestora la nivel teritorial. Pe baza analizei datelor obtinute pana la sfarsitul lunii trecute, se vor face propuneri de pregatire a tinerilor pentru anul scolar 2002-2003, concretizate in cifre de scolarizare adecvate tendintelor identificate pe piata muncii. Urmatorul pas va fi declansarea unui studiu la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare. Scopul lui va fi identificarea domeniilor de pregatire si a specializarilor pentru care vor fi cereri pe piata muncii in urmatorii opt ani. Desigur ca, in functie de informatiile acumulate, va fi nevoie de adaptarea retelei scolare la noile cerinte, atat sub aspectul programelor si logisticii, cat si al pregatirii cadrelor didactice pentru un nou mod de abordare a instruirii tinerilor.
Stimulente pentru angajarea somerilor
Angajatorii care incadreaza:
– someri in cadrul serviciilor publice sau sociale primesc o subventie reprezentand 70% din salariul de baza minim brut timp de 12 luni.
– absolventi ai institutiilor de invatamant primesc o suma reprezentand un salariu minim brut pe o perioada de 12 luni.
– persoane cu handicap primesc o suma reprezentand 1,5 salarii minime brute pe o perioada de 18 luni.
– persoane in varsta de peste 45 de ani primesc o suma reprezentand un salariu minim brut pe o perioada de 12 luni.
De asemenea, intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de credite in valoare de 75 milioane lei pentru fiecare loc de munca nou creat.
Cursuri
Institutul Financiar Roman organizeaza in Bucuresti urmatoarele cursuri:
1. Pregatirea agentilor de valori mobiliare
Durata: 04 -09 februarie 2002
Examen: 16 februarie 2002
Tematica:
· Prezentarea pietei de capital: principalele institutii si legaturile dintre ele.
· Oferta publica de actiuni; Regulamente de intermediere a valorilor mobiliare.
· Prezentarea BVB si a mecanismelor de tranzactionare.
· Prezentarea RASDAQ si a regulilor de operare a sistemului RASDAQ.
· Organisme de plasament colectiv: fonduri deschise de investitii, societati de administrare a investitiilor.
· Obligatiuni: prezentare, tipuri de obligatiuni, cotarea obligatiunilor.
2. Analiza financiara a companiei conform standardelor internationale de contabilitate (IAS)
Durata: 11 -22 februarie 2002
Cursul se desfasoara in cadrul unui program realizat cu sprijinul Uniunii Europene si Guvernului Romaniei.
Cursul pune accentul pe:
· Intelegerea principiilor fundamentale ale IAS.
· Practica intocmirii situatiilor financiare in conformitate cu IAS.
Se adreseaza tuturor agentilor economici care potrivit Ordinului ministrului finantelor nr. 94/2001, incepand cu 1 ianuarie 2002 vor proceda la aplicarea efectiva a standardelor internationale de contabilitate.
Tematica: Cursul sustinut de specialisti din Ministerul Finantelor prezinta notiuni teoretice de baza si aspecte practice ale pregatirii situatiilor financiare in conformitate cu IAS si, preponderent, studii de caz: retratarea posturilor bilantiere si a contului de profit si pierdere conform IAS.r
Informatii si inscrieri la Institutul Financiar Roman, Bucuresti, bd. Mircea Voda nr. 34, bl. M1, et. 6, ap. 24, sect. 3, tel./fax: 327.11.80 ; 327.11.81.r
r
PERCOMEX organizeaza urmatoarele r
cursuri:r
Cursuri de limba engleza, germana, franceza, spaniola, italiana – nivel incepator, intermediar si avansatr
Perioada: ianuarie – iulie; Desfasurare: 2 seminarii/saptamana; Pret: 134 $r
Cursuri de week-end limba engleza, germana, franceza, italianar
Perioada: ianuarie – iulie; Pret: 152 $;r
Curs de initiere in contabilitate r
Perioada: februarie – iulie; Desfasurare: 3 seminarii/saptamana; Pret: 69 $r
Negocierea, incheierea si derularea contractelor de comert exterior r
Perioada: 04 – 21 martie; Pret: 90 $r
Agent de vanzarir
Perioada: 25 martie – 05 aprilie; Pret: 75 $ r
Planul de afacerir
Perioada: 15 – 19 aprilie; Pret: 50 $ r
Finantarea si modalitatile de plata in comertul internationalr
Perioada: 13 – 17 mai; Pret: 50 $ r
Reglementari contabile armonizate cu directiva C.E.E. nr. 86/635 si cu standardele internationale de contabilitate (noua contabilitate)r
Perioada: mai – iunie; Pret: 65 $r
Informatii suplimentare la sediul PERCOMEX din str. Sfintii Voievozi nr. 52 – 54, Sector 1, Bucuresti, tel : 650.42.00; 659.51.15, 212.81.19; 212.81.20, fax: 211.36.60, e-mail: percomex@arexim.ro, www.netmax.ro/percomexr
r
Fundatia Actiunea Civica, in colaborare cu Centrul Regional de Formare Continua pentru Administratia Publica Locala Bucuresti organizeaza: Cursuri de formare a administratorilor imobiliari (manageri de condominiu); Cursuri de formare a functionarilor in cadrul birourilor de informare pentru cetateni; Cursul pentru organizarea si functionarea Serviciului de indrumare metodologica si control pentru asociatiile de proprietari. r
Durata: 90 ore/serie pregatire practica.r
Informatii speciale la tel/fax 335.50.25.