Se deschide circulație pe noul pod feroviar de la Grădiștea, sâmbătă, 1 iunie

Sâmbătă, 1 iunie 2024, CFR Infrastructură redeschide circulația pe NOUL POD FEROVIAR din localitatea GRĂDIȘTEA. Legătura feroviară între Capitală și sudul rețelei, pe ruta directă BUCUREȘTI NORD – BUCUREȘTI PROGRESU – VIDRA – GRĂDIȘTEA – COMANA – GIURGIU (și retur), va dura aproximativ două ore. Cele șapte perechi de automotoare Siemens Desiro ale operatorului național vor circula pe ruta directă București – GRĂDIȘTEA – Giurgiu și retur, cu 12 opriri pe întregul traseu. O călătorie va dura circa 40 de minute între Gara de Nord și Gara Progresu. De la Gara Progresu la Giurgiu, o călătorie va dura aproximativ 80 de minute.

Noul POD FEROVIAR de la GRĂDIȘTEA
SURSA FOTO: Facebook, CFR Infrastructura
Noul POD FEROVIAR de la GRĂDIȘTEA 2
SURSA FOTO: Facebook, CFR Infrastructura
Noul POD FEROVIAR de la GRĂDIȘTEA 3
SURSA FOTO: Facebook, CFR Infrastructura
Noul POD FEROVIAR de la GRĂDIȘTEA 4
SURSA FOTO: Facebook, CFR Infrastructura

Lucrările pentru reconstrucția podului feroviar peste râul Argeș, situat între Vidra și Comana, au fost incluse în LOTUL I al obiectivului de investiții „Modernizarea liniei CF BUCUREȘTI – GIURGIU NORD FRONTIERĂ”, având ca prioritate restabilirea legăturii directe pe calea ferată între București și Giurgiu. Astfel, modernizarea căii ferate între stațiile VIDRA și COMANA – LOTUL I – a avut ca scop proiectarea și execuția lucrărilor pentru reconstrucția podului peste râul Argeș, pe un tronson de 12,02 km unde s-a înlocuit complet suprastructura căii ferate.

În cadrul acestui proiect, s-au realizat 99 subtraversări și structuri de trecere în aria naturală protejată Comana, 16 lucrări de artă – 4 poduri, 2 viaducte și 10 podețe. Cele două construcții civile noi – Hm Comana și PO Grădiștea – respectă standardele europene pentru serviciile oferite călătorilor.

Viteza maximă de circulație

Vitezele maxime de circulație vor fi de 120 km/h – 100 km/h pe aproximativ 72 de km din cei 93,2 km ai liniei, pe restul traseului garniturile circulând cu viteze de 70 – 80 km/h (viteza liniei). Restricțiile de viteză vor acoperi o lungime de circa 10 km. Viteza maximă se va atinge pe întregul traseu după finalizarea lucrărilor de modernizare și electrificare incluse în LOTUL II, ceea ce va reduce semnificativ durata călătoriei.

Detalii tehnice despre Podul Grădiștea

Podul Grădiștea este un pod metalic de tip grindă cu zăbrele, cu calea jos și cuvă de balast. Are o lungime de 1,36 km, inclusiv cele două viaducte de acces. El reprezintă cea mai importantă lucrare de artă din cadrul acestui contract. A fost reconstruit peste râul Argeș la o înălțime de aproximativ 15 metri și este al doilea pod feroviar complet sudat din România (primul fiind construit pe Coridorul Rin-Dunăre, în zona Sighișoara, peste râul Târnava Mare).

Pentru montarea liniei de cale ferată pe podul de la Grădiștea, antreprenorul a utilizat sistemul slab track (sistem de cale ferată nebalastată). A introdus pentru prima dată pe rețeaua feroviară din România. Acest sistem presupune montarea șinelor prin intermediul celor opt rânduri de puncte de prindere direct pe o placă din beton armat prefabricat. Fiecare rând este format din două poziții de prindere a șinei, similar cu o traversă pe o cale ferată balastată. Pe toată lungimea podului au fost instalate aparate de compensare, care preiau forțele de dilatare și contracție, prevenind fenomenul de șerpuire a șinei.

Valoarea totală a contractului pentru LOTUL I a fost de 627,42 milioane de lei

Valoarea totală a contractului pentru LOTUL I (proiectare și execuție lucrări) a fost de 627,42 milioane de lei. A fost finanțat din fonduri europene nerambursabile. Cele două etape ale LOTULUI I au cuprins elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor. S-au desfășurat în perioada ianuarie 2021 – mai 2024.

Investițiile pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pe ruta BUCUREȘTI – GIURGIU NORD FRONTIERĂ continuă cu LOTUL 2. El include:

  • modernizarea liniei de cale ferată pe tronsonul București Progresu – Jilava – Giurgiu Nord Frontieră, fără intervalul Vidra – Comana (LOTUL I);
  • electrificarea întregii linii (inclusiv intervalul Vidra – Comana);
  • o nouă variantă de traseu cu un viaduct în zona Daia;
  • dublarea liniei între Daia și Frățești;
  • lucrări de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS.

Această investiție are o valoare estimată de 2,25 miliarde de lei. A fost deja lansată în licitație, cu termen de depunere a ofertelor pe data de 1 iulie 2024.