Proiectul legislativ de modificare a Codului Rutier se referă la clarificarea unor prevederi ambigue care reglementează circulația în sensurile giratorii care au dus la o aplicare neunitară a legii și, implicit, sancționarea cu amendă a unor șoferi. În același timp, nu toți șoferii pot fi sancționați în mod echitabil, deoarece legea poate fi aplicată în funcție de cum o interpretează fiecare agent al poliției rutiere.

Deputatul Mihai Botez a contestat includerea sensurilor giratorii în categoria intersecțiilor din motive de logică elementară

Deputatul USR Mihai Botez, inițiatorul proiectului de lege, a susținut faptul că actuala formă a Codului Rutier nu este clară în ce privește situația conducătorilor auto care ies din sensul giratoriu de pe banda a doua și care riscă să fie amendați în baza unui legi interpretabile.

Articolul 55 din actualul Cod Rutier include sensurile giratorii în rândul intersecțiilor dirijate. Respectiv, articolul 57, alineatul 4, prevede că „în intersecțiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate față de cele care urmează să pătrundă în intersecție.” Însă deputatul USR a contestat includerea sensurilor giratorii în categoria intersecțiilor din motive de logică elementară.

Mihai Botez a afirmat că mai mulți șoferi au contestat în instanță amenzile primite pentru că au ieșit din giratoriu pe la a doua ieșire

„Acest drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie are mai multe intersecţii succesive cu drumuri secundare pe partea dreaptă. Dacă am considera că sensul giratoriu în sine este o intersecţie, ar trebui să contrazicem matematica, care este o ştiinţă logică şi exactă. De altfel, analizând un sens giratoriu aflat pe o singură arteră rutieră, nu putem spune că acea arteră se intersectează cu ea însăşi”, a scris deputatul USR în expunerea de motive.

Mihai Botez a precizat faptul că, pe rolul instanțelor de drept civil, au ajuns cazuri în care șoferi au contestat amenzile primite pentru că au ieșit din giratoriu pe la a doua ieșire, de pe banda a doua, iar judecătorul le-a dat dreptate.

„Spre exemplu, una dintre hotărârile judecătoreşti pronunţate de Judecătoria Oradea statuează că în sensul giratoriu direcţia de deplasare este un cerc, deplasarea spre stânga cercului nu presupune nici schimbarea direcţiei de mers, nici efectuarea unui viraj la stânga”, se arată în expunere.