Guvernul vrea să elimine stimulentele fiscale după alegeri. Conform planului bugetar-structural naţional pe termen mediu – 2025-2031, stimulentele fiscale pentru personalul angajat în sectorul construcţiilor vor fi eliminate treptat.
Dispar stimulentele fiscale pentru personalul angajat în sectorul construcţiilor
Este vorba despre o reformă care va fi adoptată până în martie 2025. Planul a fost publicat vineri, 25 octombrie, de Ministerul Finanţelor.
„Reducerea treptată a stimulentelor fiscale pentru personalul angajat în sectorul construcţiilor va începe în 2025 şi se va finaliza până la sfârşitul anului 2028”, este scris în document.
Mai mult, până la finalul anului va deveni funcţional sistemul informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăţilor.
În documentul respectiv se face referire la sistemul informatic dezvoltat şi operaţional pentru evaluarea proprietăţilor care fac obiectul impozitelor pe proprietate.
Aceste valori se vor utiliza pentru a determina baza fiscală pentru impozitarea proprietăţilor în cazul în care această abordare va fi disponibil.
„Aceste valori se vor utiliza pentru a determina baza fiscală pentru impozitarea proprietăţilor în cazul în care această abordare va fi disponibilă (cum ar fi suficiente tranzacţii disponibile pentru modelul de evaluare automatizat)”, arată documentul.
Planul bugetar-structural pe termen mediu ar avea ca scop reducerea deficitului bugetar. Totodată, combină reformele prevăzute în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) cu reforme suplimentare.
Acesta urmează să fie transmis săptămâna viitoare Comisiei Europene. Potrivit informațiilor apărute în ultima vreme, autoritatea europeană şi-ar fi dat acordul de principiu cu privire la acest plan.
Reforma fiscală are un impact bugetar estimat la cel puțin 1,1% din PIB
Reforma fiscală are un impact bugetar estimat la cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025. Totodată, se va baza pe propunerile formulate de Banca Mondială în contextul jalonului 205 din PNRR și va avea drept rezultat mai multe obiective. Este vorba despre următoarele:
- actualizarea/revizuirea regulilor de impunere, inclusiv a bazelor de impozitare și ratele de impozitare pentru principalele categorii de impozite și taxe, precum: impozitul pe profit, impozitul pe venit/contribuțiile sociale, taxa pe valoarea adăugată, accize și impozitarea ecologică, impozite și taxe locale și pentru impozite și taxe relevante ale sistemului fiscal, cât și a veniturilor nefiscale (inclusiv a sistemului de redevențe);
- ajustarea sistemelor de facilități fiscale pentru a asigura aplicarea principiului echității impunerii și a nu crea distorsionări ale mediului concurențial ca urmare a unor avantaje fiscale care determină comportamente diferite ale contribuabililor și, în plus, au efect nestimulativ pentru conformarea voluntară;
- revizuirea/eliminarea/combaterea situațiilor de optimizare fiscală orientate, în principal, pe transferul de fonduri al întreprinderilor multinaționale în relația cu exteriorul, sistemul de donații și sponsorizări, sistemul de deductibilități pentru cheltuieli specifice impozitului pe profit și de deduceri specifice impozitului pe venit. Toate aceste situații de optimizare fiscală generează impact atât asupra competitivității mediului de afaceri dar și asupra bugetului general consolidat, în principal prin diminuarea masei de impozitare.
Vor fi implementate structurile specifice pentru a gestiona impozitul pe proprietate
Sunt luate în vedere mai multe obiecte. Unul ține de implementarea structurilor specifice pentru a gestiona impozitul pe proprietate.
- crearea mecanismelor necesare pentru facilitarea/stimularea investițiilor mediului privat, aceasta fiind o componentă importantă pentru susținerea creșterii economice a României în special prin sistemul de stimulare a investițiilor bazat pe creditul fiscal de care vor beneficia antreprenorii odată cu operaționalizarea investițiilor pe care le implementează;
- crearea mecanismelor specifice de distribuire a sarcinii fiscale între contribuabili persoane fizice pentru a proteja capacitatea de plată, în special a contribuabililor aflați în situații de risc social, respectiv un sistem de deduceri de bază și specifice raportat la nivelul veniturilor dar și la situația socială a acestora, precum și pentru a stimula anumite politici publice cum sunt: asigurarea medicală privată, asigurarea de pensii, asigurarea de bunuri și persoane pentru calculul impozitului pe venit;
- operaționalizarea structurilor specifice pentru a gestiona impozitul pe proprietate în conformitate cu obiectivele stabilite potrivit jalonului 237, și de a asigura baza de date necesare pentru a trece la impozitarea proprietăților în acord cu valorile de piață ale proprietăților imobiliare.