Se va extinde magistrala M4
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost prezent, marți, la semnarea contractului de finanțare, privind extinderea Magistralei M4 de metrou, dintre Primăria Sectorului 4 și Metrorex. Valoarea contractului este de 12,97 miliarde de lei, fondurile fiind din Programul Transport 2021-2027. Sumele sunt destinate extinderii magistralei de metrou M4, între Gara de Nord și Gara Progresul.
Noul traseu va avea o lungime de aproximativ 12 kilometri. El va traversa teritoriul Sectoarelor 1, 4 și 5 și al comunei Jilava, județul Ilfov. Cele 14 stații ale noului traseu sunt: Gara de Nord 2, Știrbei Vodă, Bogdan Petriceicu Hașdeu, Uranus, George Rozorea, Chirigiu, Filaret, Eroii Revoluției 2, George Bacovia, Toporași, Nicolae Cajal, Luică, Giurgiului și Progresului.
Primăria Sectorului 4 derulează deja, în SICAP, procedura de licitație publică în vederea desemnării proiectantului și constructorului/constructorilor, iar ofertele pot fi depuse până în 27 iunie 2024. După atribuirea și semnarea contractului de executare a lucrărilor de proiectare și a lucrărilor de execuție, câștigătorii licitației vor avea la dispoziție 60 de luni pentru realizarea proiectului.
Se va extinde Magistrala M6
El a fost prezent și la semnarea contractului de finanțare pentru Magistrala 6 Tronsonul 1 Mai-Tokyo, ce va avea o lungime de 6,6 km și o valoare de 9,33 miliarde de lei. Va fi gata în anul 2026. Obiectivul proiectului este realizarea lucrărilor de structură de rezistență- stații, tuneluri, galerii şi alte construcții pentru noua linie de metrou cuprinsă între stația 1 Mai până la stația Tokyo. Ea va include șase stații de metrou noi: stația 1 Mai (existentă) – stația Pajura – stația Expoziției – stația Piața Montreal – stația Gara Băneasa – stația Aeroport Băneasa – stația Tokyo.
„Eu mă arăt și m-am arătat deschis la a discuta cu autoritățile locale, în speță cu Primăria Municipiului București, pentru transferul metroului și să fiu clar cu tot cu resursa bugetară, că am văzut că s-a tot spun că nu am făcut acea precizare. Nu, cu tot cu această subvenție.
Dacă vrem să vorbim de un sistem integrat de transport, metroul trebuie să fie parte componentă. În prezent, Centura Bucureștiului și administrarea centurii trebuie să treacă la PMB. Dacă vorbim de această centură, nu A0, vorbim de centura metropolitană, în acest moment a devenit ca un bulevard interior pe multe tronsoane și eu cred ă e un lucru normal să se întâmple acest lucru.”, a spus el.
„Semnăm contractul pentru prelungirea magistralei M4, Gara de N- Gara Progresul. Prelungim magistrala M4 de metrou! Am semnat astăzi contractul de finanțare de 2,5 miliarde de euro, bani europeni nerambursabili, cea mai mare investiție publică derulată în București în ultimii ani, pentru a aduce metroul de la Gara de Nord la Gara Progresul din sectorul nostru. Este o investiție care pune Sectorul 4 pe harta celor mai performante administrații din România”, a scris, marți, Daniel Băluță, primarul Sectorului 4 București, pe contul său de Facebook.
Românii au așteptat șapte ani pentru acest proiect
Prim-vicepreședintele PSD, Gabriela Firea, a fost prezentă și ea la semnarea contractelor de finanțare pentru extinderea rețelei de metrou a Capitalei prin cele două magistrale.
„Vorbeam despre visul îndeplinit pe care îl aveam acum 7 ani și parcă ni se părea că nu se va mai îndeplini niciodată. Pentru că tot atunci am realizat împreună cu specialiștii BERD și ai Băncii Mondiale, un plan de mobilitate urbană durabilă, la care s-a lucrat cu foarte multă seriozitate, printr-o colaborare directă: specialiștii Primăriei Capitalei, colegii noștri primar de sectoare, reprezentanții Ministerului Transporturilor și cei ai Politehnicii, precum și specialiști menționați anterior BERD și ai Băncii Mondiale.
Pe scurt, ce spune acest plan de mobilitate? În primul rând, Municipalitatea trebuie să achiziționeze mai multe mijloace de transport în comun prietenoase cu mediu, ceea ce am și făcut. 400 de autobuze euro6, 130 electrice, 100 hibride, proceduri finalizate pentru tramvaie, troleibuze.
Punctul numărul doi și îi mulțumesc foarte mult domnului ministru Sorin Grindeanu: Centura ocolitoare a Capitalei să facă parte din tot ceea ce înseamnă management al traficului local al Bucureștiului. Și dacă vă aduceți aminte, acum câțiva ani de zile am propus Consiliului General, care și-a și aprobat și am trimis aceste documente către Ministerul Transportului, atunci nu ni s-a aprobat, astfel încât centura ocolitoare a Capitalei să fie transferată ca management la Primăria Capitalei”, a declarat ea.