Se încinge bătălia pentru un loc pe telecomandă

Piaţa de televiziune a fost extrem de dinamică în 2007, prin apariţia mai multor posturi de nişă şi preluări ale unor canale consacrate, concomitent cu venirea unor noi jucători internaţionali. Trusturile de media care domină piaţa TV autohtonă şi-au consolidat poziţia în 2007, prin achiziţii şi lansări. Pro TV SA, controlat de CME, a început anul prin preluarea, pentru suma de 6,7 milioane de euro, a licenţei TV Sport, post ulterior redenumit Sport.ro. Sfârşitul a

Piaţa de televiziune a fost extrem de dinamică în 2007, prin apariţia mai multor posturi de nişă şi preluări ale unor canale consacrate, concomitent cu venirea unor noi jucători internaţionali.

Trusturile de media care domină piaţa TV autohtonă şi-au consolidat poziţia în 2007, prin achiziţii şi lansări. Pro TV SA, controlat de CME, a început anul prin preluarea, pentru suma de 6,7 milioane de euro, a licenţei TV Sport, post ulterior redenumit Sport.ro. Sfârşitul anului a venit la compania fondată de Adrian Sârbu cu licenţa MTV România, ca urmare a semnării unui contract pe mai mulţi ani cu MTV Networks International. Tranzacţia aduce pentru postul muzical un nou manager în persoana lui Radu Marga, fost director de dezvoltare al Pro TV, precum şi o serie de schimbări la nivel de conţinut, care vor fi vizibile din primăvara lui 2008. „Ne preocupă creşterea cotei de piaţă a televiziunilor noastre, iar asta se face prin creşterea calităţii emisiunilor şi prin lansarea sau achiziţionarea altor canale“, explică Costi Mocanu, director executiv al Pro TV, intenţiile de dezvoltare ale companiei.

Trustul Intact a adoptat o altă strategie faţă de competitorul direct şi a lansat postul Antena 2, axat pe talk-show-uri. Grupul de televiziune patronat de familia Voiculescu a atras atenţia unuia dintre cele mai mari concerne europene, RTL Group, care negociază în prezent preluarea în etape a posturilor Antena 1, Antena 2 şi Euforia TV. Potrivit lui Sorin Oancea, vicepreşedinte news¤t affairs la Antena 1, negocierile sunt în plină desfăşurare şi nu există un termen specificat de părţi pentru încheierea lor.

Grupul Realitatea-Caţavencu a ales să îşi extindă cota de piaţă prin lansarea postului Romantica, poziţionat ca un competitor pentru Acasă TV. Deşi postul a fost lansat cu o investiţie de un milion de euro, completată de cheltuieli operaţionale estimate la alte şapte milioane de euro, nu a reuşit să se apropie de competitorul său direct. În ultimele luni, Romantica a înregistrat o audienţă medie la nivel urban de 0,1, mai mică decât a posturilor adresate copiilor. Numele patronului Realitatea-Caţavencu, Sorin Ovidiu Vîntu, a fost intens pronunţat în ultimele luni în legătură cu preluarea postului OTV, informaţie neconfirmată oficial.

Şi Centrul National Media, patronat de oamenii de afaceri Viorel şi Ion Micula, a intrat în vizorul investitorilor. Surse din piaţă susţin varianta achiziţiei unui pachet de 40% din acţiunile N24 şi a întregului pachet pentru Naţional FM de către omul de afaceri Dinu Patriciu. Potrivit aceloraşi surse, tranzacţia dintre fraţii Micula, proprietarii Naţional FM şi N24, şi Dinu Patriciu ar continua în ianuarie, când Patriciu ar urma să preia până la 51% din acţiunile postului de ştiri N24. Atât fraţii Micula, cât şi omul de afaceri Dinu Patriciu au negat oficial tranzacţia. Sergiu Toader, cel despre care se spune că va conduce N24, neagă implicarea în proiect şi spune că nu a purtat nicio discuţie cu fondatorul Rompetrol. „Contractul dintre mine şi Realitatea Media este pe o durată de trei ani şi va expira în februarie 2009. Nu sunt interesat să plec de aici, ci să îmi onorez obligaţiile“, explică Toader.

Pe lângă trusturile autohtone, şi investitorii internaţionali au ales să lanseze posturi de nişă, mizând pe extinderea televiziunii digitale în România. Sfârşitul anului marchează intrarea pe piaţa autohtonă a grupului NBC Universal, prin staţiile de filme Universal Channel şi Sci Fi, precum şi Movies 24. Tot pe filme a mizat şi Iko România, prin lansarea Poen! şi Series+. Pe de altă parte, HBO s-a extins cu postul premium HBO Comedy. Un alt grup internaţional cu tradiţie în România, National Geographic Channel, a lansat Nat Geo Wild, dedicat documentarelor despre viaţă în sălbăticie.

Ultimele luni ale anului 2007 au fost prolifice pentru telespectatorii copii, pentru care au apărut posturile KidsCo, Jim Jam, Baby TV, structurate pe categorii de vârstă diferite.

Sectorul canalelor specializate se va aglomera şi în 2008, fiind deja anunţate mai multe lansări. Chello Media Romania va aduce, la începutul lui 2008, varianta subtitrată în limba română a The History Channel, iar Iko România va lansa Sport Klub 2, un canal de documentare – Doq şi The Hunting and Fishing Channel. Tot în 2008 este aşteptată intrarea pe piaţă a celor două posturi pentru care trustul Lagardere a obţinut licenţe, precum şi a televiziunii de business Bloomberg TV. 

MIZĂ

335 milioane euro este valoarea medie a investiţiilor în publicitatea TV în 2007. Anul viitor, agenţiile de media estimează o creştere de circa 25%-40% a bugetelor investite în publicitatea pe acest mediu.