Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu vine cu precizări de ultimă oră referitoare la închiderea școlilor. Potrivit acestuia, deși a trecut mai bine de un an și jumătate de la debutul pandemiei de coronavirus, România încă este nepregătită pentru școala online.
Sorin Cîmpeanu este de părere că România nu este pregătită pentru școala online, deși în multe mari orașe din țară incidența cazurilor de Covid se apropie de 6 la mie. În același timp, ministrul subliniază faptul că nu există conținut digital și nici conectivitate sau profesori pregătiți pentru astfel de lucruri.
El a mai adăugat că până vineri urmează ca autoritățile să ia o decizie în acest sens, precizând că a primit zeci de petiții atât de la părinți cât și de la profesori care își doresc menținerea școlilor deschise.
Totodată, Cîmpeanu susține că mai sunt și persoane care sunt speriate și doresc închiderea școlilor precizând că mersul la mall nu îi sperie la fel de tare. Sorin Cîmpeanu a adăugat că interesul copiilor este acela de a merge în continaure la școală, iar deși riscul de infectare nu poate fi eliminat, el poate fi gestionat.
„Am primit la minister 183 de petiții – părinți, profesori – pentru trecerea școlii în online și 175 de petiții pentru păstrarea școlilor deschise cu prezență fizică. Nu vom decide în funcție de diferența asta, sunt foarte multe propuneri antagonice. Unii vor să se închidă odată cu atingerea pragului de 6 la mie, sunt foarte speriați. Îmi cer scuze… sunt speriați de mersul la școală, dar nu au niciun fel de problemă să meargă în mall-uri sau în alte locuri. Iar alții vor să rămână deschise și după 6 la mie.
Interesul copiilor este să nu se întrerupă școala. Riscul nu poate fi eliminat, riscul poate fi gestionat. Dacă oprim școlile, acei copii vor sta în alte locuri, pentru că au posibilitatea să meargă, sunt permise tot felul de alte activități, mult mai puțin securizate din perspectivă sanitară”, a spus Cîmpeanu.
În ceea ce privește situația din Capitală, ministrul susține că dacă se va trece de incidența la 6, creșele și grădiinițele vor rămâne dechise, precizând că vineri va fi ziua în care se va decide ce se întâmplă exact.
România nu este pregătită de școala online
„După regulile de astăzi, dacă vineri se va depăși pragul de 6 la mia de locuitori, în București spre exemplu, unde azi avem 5,57, în Cluj avem 5,59, deci azi, marți, sunt aproape de 6 la mie. Ziua de referință este vineri. Dacă vineri se depășește 6 la mie, după regulile din seara asta, când vorbim, se intră în online cu excepția școlilor speciale. Creșele și grădinițele rămân deschise.
Dacă cei cu competență medicală se vor pronunța în acest sens, vom vedea. Deocamdată, regula este clară – se atinge pragul de 6 la mie, toată săptămâna viitoare școlile intră în online și se revine când se coboară sub acest prag”, a mai spus acesta.
Sorin Cîmpeanu a mai precizat că toate țările au luat măsuri în acest sens având la bază o legislație primară. El consideră că învățământul online cauzează pierderi și nu îndeplinește toate condițiile normale, adăugând că sunt profesori care nu sunt pregătiți pentru o astfel de formă de predare.
„Nu există legislație primară în acest sens. Țările care au luat anumite măsuri, au luat pe baza unei legislații primare. În contextul dat, în această seară nu avem această posibilitate. Până vineri va trebui să ne decidem într-un fel. Și va trebui ca deciziile luate să fie sustenabile din perspectivă legală. Atfel, ne îndreptăm încă o dată spre pierderi cauzate de învățământul online, făcut în condițiile în care nu sunt îndeplinite simultan cele 5 condiții.
Unu – conectivitate generalizată, și nu avem. Doi – echipamente disponibile, și nu avem, în pofida eforturile care s-au făcut, sute și sute de mii de echipamente care s-au achiziționat, tot nu putem spune că fiecare elev are acces la un echipament adecvat pentru online. Trei – nu avem conținut digital. Chiar dacă avem conectivitate și tablete și profesori dornici să facă acest lucru, nu există conținut digital. Să trimiți temele pe WhatsApp nu înseamnă conținut digital. Patru – nu avem toți profesorii pregătiți pentru predarea online.
Avem câteva zeci de mii de profesori, dar sunt peste 200.000. Și cinci – chiar dacă am avea și conectivitate, și tablete, și conținut digital, și profesori, dacă nu ai platforme de evaluare online, dedicate, nu poți încheia actul educațional, care în orice situație trebuie să se încheie printr-o evaluare”, a mai spus acesta.