O fabrică Audi se va închide în 2025 în Belgia

Anunțul conform căruia una dintre cele mai importante fabrici de automobile din Europa va fi închisă anul viitor a generat luni mari proteste la Bruxelles.

Mii de oameni au ieșit în stradă luni la Bruxelles pentru a-și arăta solidaritatea cu angajații unei fabrici Audi din apropiere, care produce vehicule electrice. Producătorul german de automobile ia în considerare închiderea acestei fabrici din cauza scăderii vânzărilor.

Audi a declarat că activitatea fabricii, care are aproximativ 3.000 de angajați în capitala Belgiei, va înceta în 2025. Analiștii consideră că această decizie reflectă problemele cu care se confruntă industria auto din Europa, influențată de cererea în scădere și de concurența crescută din partea Chinei.

„În câteva săptămâni o să ne găsim șomeri, fără bani și fără perspective”, a spus un muncitor de 37 de ani care a preferat să nu-și dea numele, ținând în mână o pancartă pe care scria:

„Viețile noastre nu sunt linii de producție”.

Audi, subsidiară a Volkswagen, a făcut recent un anunț șocant, având în vedere că evaluează posibilitatea de a închide site-urile de producție din Germania.

Luni, peste 5.000 de persoane au participat la un marș în Bruxelles, în cadrul unui protest împotriva acestei decizii. Participanții au utilizat petarde și bombe fumigene, au arborat steaguri sindicale și au afișat pancarte cu mesajul „Nu suntem de vânzare”.

Europa se confruntă cu dificultăți în creșterea producției de vehicule electrice

Organizatorii protestului au declarat că scopul lor este să stimuleze liderii Uniunii Europene să intervină și să investească semnificativ pentru a proteja locurile de muncă din sectorul industrial. Ei au estimat că peste 10.000 de oameni au fost prezenți la manifestație.

Aceasta se desfășoară pe fondul unei greve prelungite a muncitorilor de la fabrica din Bruxelles, care au refuzat să revină la muncă după concediu. Unii dintre aceștia au dormit în corturi în fața fabricii, care a început producția de vehicule electrice în 2018, după 70 de ani de fabricare a modelelor cu motoare cu ardere.

Europa se confruntă cu dificultăți în creșterea producției de vehicule electrice ca parte a tranziției către energie verde, impunând eliminarea graduală a mașinilor noi care funcționează cu combustibili fosili până în 2035. Vânzările de noi vehicule au scăzut cu 6% în iulie pe întreg continentul, potrivit Uniunii Europene, parțial din cauza eliminării subvențiilor și a unei cereri slabe.

Vehiculele chineze mai ieftine au inundat piața, iar consumatorii nu sunt încă pe deplin convinși de vehiculele electrice, care au costuri inițiale mai mari și o depreciere mai rapidă, conform surselor.

Audi nu a oferit încă un comentariu oficial, conform AFP. În iulie, compania a raportat o scădere a cererii pentru modelul Q8 e-tron produs la Bruxelles și a menționat probleme legate de costurile logistice și de producție.

„Este timpul ca Europa să se trezească. Astăzi pierdem pe toate fronturile, atât în ceea ce privește locurile de muncă, cât și în privința schimbărilor climatice,” a declarat Yvan Verougstraete, europarlamentar belgian din grupul centrist Renew, prezent la protestul de luni.