După ce piaţa lactatelor a fost invadată de produse din import din cauza embargoului rusesc, din 2015 producătorii autohtoni vor fi nevoiţi să facă faţă unui nou val de mărfuri din străinătate.

Începând cu aprilie 2015, potrivit unei directive europene, se va desfiinţa cota la lapte care limitează exporturile intracomunitare. În prezent, în România, cota pentru livrări este de aproximativ un milion de tone de lapte, iar această cantitate poate fi ajustată de la un an la altul. Pentru acest lucru, e nevoie însă de respecatrea unor condiții. Mai exact, cota pentru vânzări directe să fie convertită în cotă pentru livrări. Pentru ţara noastră, această cifră nu reprezintă o problemă, deoarece limita impusă nu a fost atinsă niciodată. În schimb, dificultatea cea mai mare o vor reprezenta importurile.

Citiți și: Ce lactate din România sunt făcute cu lapte de la unguri

Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui, susţine că procesatorilor din România le este destul de greu să concureze cu produsele din import, pentru că acestea sunt foarte ieftine. „Spre exemplu, la raft poţi să găseşti un litru de lapte UHT din import la preţul de 1,99 de lei plus TVA. Costul nu acoperă nici măcar ambalajul“, a subliniat Cojocaru.

În acelaşi timp, şi marile companii din industrie sunt îngrijorate de situaţia care s-ar putea crea în primăvară. „Eliminarea cotei laptelui începând cu anul viitor va însemna, în primul rând, o creştere a concurenţei în acest sector, nemaifiind bariere care să limiteze producţia şi exporturile între ţările membre UE“, a declarat pentru Capital, Ilias Pliatsikas, director general Olympus România. Acesta a mai spus că nu este însă un lucru care  să-i sperie, ci unul pentru care să se pregătească. „Vom intra în competiţie directă cu toţi ceilalţi producători de lactate din statele membre, însă consider că suntem pregătiţi să le facem faţă – calitatea materiei prime în România este foarte ridicată, produsele fabricate local sunt şi ele deosebit de competitive“, a completat Pliatsikas.

Citiți și: Ce se întamplă cu MOȘTENIREA unuia dintre cei mai bogaţi agricultori din România

Totodată, Tzafrir Granat, CEO Muller România, susţine că desfiinţarea cotei laptelui va conduce la scăderea preţului laptelui în Europa. Oricum, astăzi, preţul laptelui în România este cu mult sub preţul celui european. „Dar, în aceste condiţii, diferenţele vor fi reduse mult şi cred că fermierii români vor fi nevoiţi să investească în tehnologie pentru a se ridica la standardele europene, astfel încât să rămână competitivi“, a completat Granat. În caz contrar, producătorii de lactate vor cumpăra lapte european, având o calitate mai ridicată, la un preţ comparabil sau mai mic decât cel local.

Cornel Cărămizaru, directorul de vânzări al FrieslandCampina, spune că producătorii se vor confrunta cu o situaţie similară celei de după impunerea embargoului rusesc. „Cum am avut o cantitate mare de produse care au ajuns în România după impunerea embargoului, aşa se va întâmpla şi la desfiinţarea cotei, dar este greu de spus în ce măsură va fi afectată piaţa“, a explicat reprezentantul FrieslandCampina.

Jumătate din piaţă, nefiscalizată

În opinia celor mai importanţi jucători din industrie, acest sector este unul competitiv şi dinamic, dar este umbrit de zona „neagră“. „Ceea ce putem estima este faptul că aproximativ jumătate din sectorul de lactate este dominat de aşa-numita «piaţă neagră», adică acea jumătate nefiscalizată, necontrolată, nemăsurată şi, în cazul particular al României, extrem de greu de combătut“, a subliniat Ilias Pliatsikas, directorul general al Olympus.

Potrivit şefului Muller, estimările oficiale ale pieţei de lactate sunt în jur de 800 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că avem un consum pe cap de locuitor scăzut, în comparaţie cu vestul şi centrul Europei.

 

800 milioane de euro reprezintă valoare pieţei de lactate din România