Se incinge razboiul brutarilor

Cei mai importanti jucatori ai pietei de morarit-panificatie accelereaza ritmul achizitiilor. Premiul cel mare este o piata de peste un miliard de euro. Zicala “marimea conteaza” se aplica cum nu se poate mai bine in industria produselor fainoase. Reteaua extinsa garanteaza venituri in crestere, in conditiile in care pretul nu poate urca prea mult. Intocmai ca luptatorii de sumo, principalii jucatori iau in greutate ca sa isi “demoleze” adversarii. Asa se f



Cei mai importanti jucatori ai pietei de morarit-panificatie accelereaza ritmul achizitiilor. Premiul cel mare este o piata de peste un miliard de euro.

Zicala “marimea conteaza” se aplica cum nu se poate mai bine in industria produselor fainoase. Reteaua extinsa garanteaza venituri in crestere, in conditiile in care pretul nu poate urca prea mult. Intocmai ca luptatorii de sumo, principalii jucatori iau in greutate ca sa isi “demoleze” adversarii. Asa se face ca Vel Pitar si Boromir s-au luptat la sfarsitul lunii ianuarie pentru cumpararea unui jucator de talie medie din Slobozia, Morarit Panificatie Ialomita. Miscarea face parte dintr-un lung sir de achizitii ale celor doi concurenti, care in ultimii ani au inghitit cam tot ce era de vanzare in domeniu.
Boromir si-a adjudecat in final “tinta” cu 4,4 milioane de lei (1,2 milioane euro). “Daca se vor mai ivi astfel de ocazii, voi continua sa cumpar, desi imi propusesem sa ma opresc”, spune Constantin Boromiz, patron si director general al societatii. Grupul Boromir a cumparat de-a lungul timpului o serie de fabrici de paine si mori in toate regiunile tarii si a inceput sa dezvolte si o retea de magazine proprii.


Perdantul licitatiei, Vel Pitar, este controlat de fondul de investitii Broadhurst. Siminel Andrei, presedintele fondului, justifica lipsa de interes pentru continuarea licitatiei: “Este o fabrica veche si nu corespunde cerintelor europene; este mai ieftin si mai sanatos sa facem o fabrica noua, care sa nu aiba probleme in viitor. Am decis sa cumparam un teren pentru aceasta investitie”. Vel Pitar a preluat in ultimii ani fabrici de paine din Bucuresti, Bals, Targu Jiu, Iasi si Pitesti.


Cei doi grei nu sunt singuri pe piata achizitiilor din sectorul de morarit si panificatie. Com Agro Pan, holdingul fostului arbitru international Adrian Porumboiu, detine fabrici de paine in mai multe orase din Moldova. “Voi continua extinderea retelei de societati de panificatie din cadrul grupului. In business-ul asta te bazezi pe rulaj”, arata Porumboiu.


Cei trei grei, Boromir, Vel Pitar si Com Agro Pan, s-au confruntat anul trecut pentru cumpararea societatii Plevnei din Bucuresti. Societatea, privatizata prin Mebo, are spatii de productie pe langa complexul Orhideea, zona unde pretul terenului depaseste 250 de euro pe metrul patrat. Reprezentantii PAS au cerut atunci un pret prea ridicat, fapt care a dus la inghetarea discutiilor.
Intr-o situatie similara se afla si firma Spicul, care are unitati de productie situate central, pe suprafete extinse, ceea ce le face interesante pentru investitiile imobiliare. Ambele societati au ratat valul de achizitii din ultimii ani, dar au un nume in panificatie si filiere formate in Bucuresti.
Extinderea retelei nu este singura optiune la cresterea profiturilor. Dupa ce a cumparat un jucator din Targu Mures, Loulis s-a oprit din achizitii. Strategia grupului pare sa fie reducerea costurilor, in conditiile in care la nivel national exista o capacitate excedentara de procesare de 50%, potrivit patronatului Rompan. “Loulis nu are planuri de extindere prin achizitii/preluari de companii mici si mijlocii in 2006 in Romania, insa nu exclude o astfel de varianta pe termen lung. In prezent insa, ne vom concentra pe consolidarea business-ului existent”, arata Nikolaos Voudouris, presedinte Loulis Romania.


Grupul, cel mai mare din Balcani, potrivit propriilor estimari, studiaza in prezent perspectivele pietei din Ucraina, potrivit presedintelui Loulis Group, Konstantinos Loullis.


Potrivit reprezentantilor Dobrogea, nici grupul constantean nu intentioneaza in viitorul apropiat sa cumpere jucatori mai mici de pe piata interna. Cum aderarea va aduce mari jucatori europeni, producatorii nostri nu au alta sansa decat sa ia cat mai repede in greutate.

Vel Pitar

2001- Fuziune Mopariv Ramnicu-Valcea, Berceni Bucuresti, Granpan Tecuci si Mopariv Cluj-Napoca



2002-2005 – Preia Libertatea Panificatie Bucuresti, fabrica de paine din Bals, Gorjpan Targu Jiu, Pangran Iasi si Spicul Arges Pitesti. Finalizeaza fuziunea prin absorbtie cu societatile Panem Giurgiu si Panificatie Postavarul Brasov



2006 – Incercare nereusita de preluare a societatii Morarit Panificatie Ialomita

Boromir

2001-2003 – Grupul Boromir detine deja sau cumpara fabrici de paine in Buzau, Valcea, Sibiu, Bals si Medias. La acestea se adauga moara Cibin din Sibiu si producatorul de paste Extrasib Sibiu



2004 – S-a luptat cu Vel Pitar si Com Agro Pan pentru activele societatii Plevna SA. Cumpara ProPast Iasi

2006 – Cumpara societatea Morarit Panificatie Ialomita

Com Agro Pan

2001 – Construieste o fabrica de paine la Vaslui

2002 – Cumpara Mopan Suceava, cu filialele de la Vatra Dornei, Campulung Moldovenesc, Solca, Radauti si Gura Humorului

2003 – Construieste fabrica de la Barlad

2006 – Patronul Adrian Porumboiu isi nuanteaza planurile de extindere a retelei de unitati de morarit-panificatie

Aventura “filatelica” a painii

Timbrarea painii in procesul de fabricatie ar putea reduce evaziunea fiscala inregistrata in sectorul de morarit si panificatie. Potrivit patronatelor din domeniu, circa 50% din painea produsa in Romania este facuta “la negru”. Rompan si MAPDR au propus un proiect de legislativ privind timbrarea painii in procesul de fabricatie, care se afla in prezent in circuitul de avizare la Ministerul Finantelor.
Unii producatori pun sub semnul intrebarii eficienta acestei masuri. Verificarea aplicarii timbrului va fi facuta de aceleasi organisme care controleaza acum filiera de producere a painii. Zona rurala, unde se inregistreaza grosul evaziunii, este neglijata de acestia. Ce garantii avem ca lucrurile vor sta diferit dupa introducerea timbrelor fiscale, mai ales ca falsificarea acestora se poate face foarte usor?, se intreaba Viorel Marin, presedintele patronatului Anamob.


Potrivit acestuia, Romania ar fi primul stat in care s-ar aplica un astfel de timbru, iar problemele de siguranta alimentara, ridicate de aplicarea unei hartii speciale pe paine, nu sunt inca pe deplin clarificate. “Cea mai sigura cale de reducere a evaziunii este diminuarea fiscalitatii, in special a TVA, masura care ar diminua motivatia evazionistilor”, adauga Marin. Conform statisticilor, romanii consuma anual aproape 120 de kilograme de paine/locuitor, cu 60 de kilograme mai mult decat inainte de 1989.