Rabla pentru sobe 2025. Ghidul de finanțare a fost publicat în Monitorul Oficial

Rabla pentru sobe 2025. Românii care locuiesc în zone montane vor putea primi 10.000 de lei de la AFM pentru a înlocui sobele vechi cu unele mai eficiente. Ghidul pentru obținerea acestei finanțări a fost publicat în Monitorul Oficial. Programul „Rabla pentru sobe” ar putea începe în luna aprilie.

Banii oferiți vor acoperi maxim 70% din costuri, iar restul va trebui plătit de persoana care aplică. Pot beneficia de finanțare următoarele:

  • Aparatele de încălzire pentru locuințe care funcționează cu lemne, peleți sau brichete (cum ar fi sobe, termosobe, șeminee și termoșeminee);
  • Coșul de fum, care poate fi din ceramică sau metal cu perete dublu, și care trebuie să aibă certificat de garanție și declarație de performanță;
  • Serviciile de instalare și montaj pentru aparatul de încălzire și coșul de fum.

Banii pentru acest program provin din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră și, în acest an, bugetul total al programului este de 500 de milioane de lei.

Cum vor fi împărțiți banii?

În prima etapă, primăriile se vor înregistra la AFM pentru a gestiona banii și a urmări implementarea proiectelor de către beneficiari. Fiecare primărie va primi maximum 560.000 de lei. Programul este deschis localităților din zonele montane, respectiv 948 de localități din 27 de județe. După ce se publică lista localităților eligibile, urmează înscrierea persoanelor care vor primi finanțare.

soba
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Doar persoanele care locuiesc în localitățile eligibile se pot înregistra la AFM. Înscrierea se face completând un formular pe site-ul oficial AFM. Administrația Fondului pentru Mediu va trimite primăriilor listele cu cei care s-au înscris, iar oamenii vor depune documentele necesare la primărie.

Actele necesare pentru înscrierea în programul „Rabla pentru sobe”

Actele necesare pentru înscrierea în programul „Rabla pentru sobe” sunt următoarele:

  1. Actul de identitate al solicitantului, valabil la data depunerii cererii.
  2. Cererea de finanțare completată.
  3. Certificatul de atestare fiscală care arată că nu are datorii la bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, valabil la data depunerii cererii.
  4. Certificatul de atestare fiscală care arată că nu are datorii la impozitele și taxele locale, emis de primăria în care locuiește solicitantul, valabil la data depunerii cererii.
  5. Extras de carte funciară, care să arate dreptul de proprietate asupra imobilului, nu mai vechi de 60 de zile la data depunerii cererii.
  6. Declarația pe proprie răspundere că solicitantul nu a fost condamnat pentru infracțiuni de mediu.
  7. Acordul coproprietarilor (dacă imobilul este deținut în comun) pentru participarea în program.